Dzikość pierwszego dnia. Nadeszła Zima Stulecia

Spotkali się na warsztatach jazzowych w Pułtusku, po latach obaj zamieszkali we Wrocławiu, gdzie niebawem ukształtował się skład, z którym do dzisiaj wydają muzykę pod szyldem Astigmatic Records.… Czytaj dalej

Niechciani, nielubiani. Warszawski rap lat 90.

„Rap to muzyka miejsc, ludzi i czasów” – tymi słowami Filip Kalinowski rozpoczyna swoją debiutancką książkę. Autor przenosi nas w stołeczne realia ostatniej dekady XX wieku, kiedy wśród betonowych osiedli rodziły się pierwsze rapowe utwory.… Czytaj dalej

Barska 29: Dom-labirynt pełen dźwięków

W odnowionej willi na warszawskiej Ochocie otwarta została Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab. Jak zapewniają twórcy, jest to pierwsza i jedyna w Polsce scena dla muzyki nowej.… Czytaj dalej

Kontrola Jakości: 52UM – „Goodbye Amsterdam”

To pierwszy album, który zespół 52UM wydał po śmierci Roberta Brylewskiego – współzałożyciela grupy. „W jakimś sensie czujemy się osieroceni” – mówią w wywiadzie muzycy.… Czytaj dalej

„Ludzie czują, kiedy się ich kocha” – Irina Bogdanovich o chórze i chóralistyce

Irina Bogdanovich od ponad dwudziestu lat kieruje Chórem Uniwersytetu Warszawskiego, który w tym sezonie artystycznym świętuje swoje stulecie. W podcaście rozmawiamy z nią o pracy dyrygenta, relacjach i współpracy, na której opiera się funkcjonowanie chóru.… Czytaj dalej

Tomasz Stańko – włóczęga jazzu

Z okazji przypadających w 2022 roku 80. urodzin Tomasza Stańki, w grudniu odbyła się premiera „Wooden music” – albumu, który przez pół wieku leżał w archiwach Radia Bremen.… Czytaj dalej

„Sięgnij, nastaw, przewiń, słuchaj” – o fonografii w kwartalniku „Kultura Współczesna”

Przedostatni numer kwartalnika „Kultura Współczesna” został zatytułowany „Formotwórcze aspekty fonografii”. Jego autorzy zastanawiają się nad znaczeniem fizycznych nośników dźwięku, standardami wydawniczymi i pozamuzycznymi wrażeniami związanymi z odbiorem dzieł muzycznych.… Czytaj dalej

Mistrzowie mówią: Krzesimir Dębski

Kompozytor muzyki klasycznej, filmowej, teatralnej, operowej, musicalowej, rockowej, popowej i eksperymentalnej, wirtuoz jazzowych skrzypiec, pianista, dyrygent, aranżer i wykładowca. Jeden z najwybitniejszych współczesnych twórców polskich – Krzesimir Dębski, obchodzi pięćdziesięciolecie pracy artystycznej.… Czytaj dalej

Pastorałki Staropolskie

30 grudnia 2022 roku w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się premiera „Pastorałek Staropolskich” w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej. Spektakl w reżyserii Jitki Stokalskiej ukazuje dawne zwyczaje wciąż budujące nie tylko polską, ale także europejską tożsamość.… Czytaj dalej

„Daydreamer”. Bartek Wąsik gra Radiohead

„Daydreamer” to solowy debiut płytowy pianisty, kompozytora i aranżera, związanego m.in. z zespołem Kwadrofonik. Bartek Wąsik proponuje autorskie spojrzenie na utwory brytyjskiej grupy Radiohead, których aranżacje – niejednokrotnie dalekie od oryginału – wykonuje na fortepianie.… Czytaj dalej

Andrzej Boreyko o Walentynie Sylwestrowie. Eufonie 2022

„W jego muzyce można usłyszeć Armagedon jego duszy, gdzie spotykają się siły dobra i zła i walczą o duszę człowieka” – mówi o Walentynie Sylwestrowie maestro Andrzej Boreyko, pod którego kierownictwem orkiestra NOSPR zagra VIII Symfonię kompozytora.… Czytaj dalej

Inspiracja i improwizacja. László Fassang na Festiwalu Eufonie

Węgierski organista, pianista i improwizator wystąpi w niedzielę na Festiwalu Eufonie. W Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie usłyszymy jego recital organowy. W podcaście rozmawiamy z artystą o nadchodzącym koncercie i umiejętności improwizacji.… Czytaj dalej

„Nasze języki są bardzo podobne”. Robert Kružik na Festiwalu Eufonie

W Warszawie rozpoczął się IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. Tematem wiodącym festiwalu jest muzyka z regionu Austro-Węgier. Już dziś usłyszymy utwory Bedřicha Smetany, Ferenca Liszta i Leoša Janáčka.… Czytaj dalej

„Mesjasz według Schulza”. Nowa kompozycja Stefana Wesołowskiego

25 listopada w ramach czwartej odsłony Festiwalu Eufonie odbędzie się prapremiera utworu inspirowanego zaginioną powieścią Bruno Schulza. „Mesjasz” miał być jego najważniejszym dziełem. Impresję na ten temat stworzył kompozytor i skrzypek Stefan Wesołowski.… Czytaj dalej

Piotr Sałajczyk o „na wskroś romantycznym” koncercie fortepianowym Władysława Żeleńskiego

„Trzeba długo przyglądać się tej muzyce” – mówi w podcaście pianista Piotr Sałajczyk, który już 20 listopada wystąpi na Festiwalu Eufonie. Artysta zagra wraz Orkiestrą Państwowej Filharmonii Transylwanii pod batutą Gabriela Bebeşelea.… Czytaj dalej

Kwartet smyczkowy V4 na Festiwalu Eufonie

Czterech wykonawców związanych z państwami Grupy Wyszehradzkiej oraz repertuar ukazujący brzmienie Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Tego możemy spodziewać się po koncercie kwartetu smyczkowego V4, o którym rozmawiamy z wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem.… Czytaj dalej

Ponadpokoleniowe porozumienie, czyli wspólna podróż do Itaki

„Itaka” to nie tylko multimedialny projekt muzyczno-teatralny przygotowany przez muzyków, studentów Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Artystów starszego pokolenia. To także film dokumentalny, warsztaty i szereg działań, dowodzących, że istnieje możliwość artystycznego porozumienia bez względu na wiek.… Czytaj dalej

EUFONIE 2022 poleca: Dariusz Przybylski

Dariusz Przybylski – polski kompozytor i organista. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a także – gościnnie – uczelni muzycznych za granicą. W 2009 wykładał w Stambule, w 2011 w Rzymie i Cuneo, a w roku akademickim 2010/11 prowadził klasę kompozycji w Keimyung University w Taegu (Korea Południowa).… Czytaj dalej

Inspiracje śpiewem ptaków, stuletnie okaryny i wielcy kompozytorzy na Festiwalu Eufonie

Już po raz czwarty w Warszawie odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. Motywem przewodnim tegorocznych koncertów jest muzyka z regionu Austro-Węgier. O wydarzeniach przygotowywanych przez Małe Instrumenty rozmawiamy w podcaście z Pawłem Romańczukiem.… Czytaj dalej

Catz ‘n Dogz: „Lubimy stawiać sobie poprzeczkę wysoko”

To pierwszy album w ich karierze nagrany w całości po polsku. Do jego stworzenia zaprosili artystów, którzy „zacierają granice między popem a muzyką niszową lub pokazali coś naprawdę nowego”.… Czytaj dalej

Eufonie 2022: Aleksander Dębicz poleca

Przed nami kolejna edycja Festiwalu Eufonie. Dziewieć festiwalowych dni wypełnią koncerty w wykonaniu znakomitych solistów, zespołów i orkiestr. W tym roku odbędziemy muzyczną podróż od Austro-Węgier do współczesności.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „M jak muzyka”

„Wizyta w muzeum trwa określony czas. Tak jak utwór muzyczny rozgrywa się w czasie. Stąd też oba doświadczenia mają swoją dynamikę i oba doświadczenia nas angażują.… Czytaj dalej

„Czułe Kontyngenty” zespołu KARAŚ/ROGUCKI

„Mamy jedno założenie, któremu jesteśmy wierni i któremu pozostaniemy wierni – jeśli przyszłość sprawi, że będzie działać dalej – będziemy pisać piosenki o miłości”. W podcaście rozmawiamy z Kubą Karasiem i Piotrem Roguckim.… Czytaj dalej

Narodowa Orkiestra Dęta – tego jeszcze nie było!

To przełomowy moment w historii polskiej muzyki. Po raz pierwszy, w kraju nad Wisłą powstała symfoniczna orkiestra dęta. Na mapie rodzimej kultury muzycznej do tej pory nie istniała ani jedna orkiestra z tak rozbudowaną sekcją instrumentów dętych drewnianych i blaszanych w ujęciu koncertowym.… Czytaj dalej

Ostatnie wpisy

Zapisz się do Newslettera