Abecadło Kordegardy – „S jak soczewka”

„Fotografia jest narzędziem pamięci i my wybierając kadry, wybieramy to, co w nam w tej pamięci zostanie albo w szczególny sposób utrwali, a pośpiech nie sprzyja temu, aby nasze życie faktycznie zostało zdokumentowane”  – tłumaczy dr Jolanta Rycerska, polska artystka fotografii, filozof, członkini i prezes Zarządu Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja”

„Pamiętam, że na jednym z wykładów (…) w ramach zjazdu UNESCO (…) znany hiszpański konserwator sztuki współczesnej, na jednym slajdzie pokazywał nam dwa zdjęcia – Panteon i zamek w Disneylandzie.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „P jak plakat”

„To, co się wydarzyło po drugiej wojnie światowej w polskim plakacie – ci doskonali twórcy – spowodowało poczucie, że plakat jest sztuką, że nie jest tylko grafiką użytkową, ale że wymaga ochrony (…), że wartość jest taka sama jak malarstwa, rzeźby, grafiki artystycznej (…)” – mówi Bożena Pysiewicz, kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „O jak oprawa”

Jakie są etapy pracy projektanta wystawy? Czy obiekt determinuje aranżację? W jaki sposób tworzyć wystawy, które nie są poświęcone dziełom sztuki? W kolejnym odcinku Abecadła Kordegardy porozmawiamy o projektowaniu i aranżacji wystaw.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „N jak nauka”

„Nauka wyjaśnia – czyni coś zrozumiałym, ale trzyma się pewnych reguł. Zadaniem sztuki jest prezentować, w jakiś sposób próbować rozświetlać rzeczywistość, ukazywać racje, natomiast nie jest ograniczona ścisłymi ramami konieczności (…) ” – mówi dr Zbigniew Brzostowski z Zakładu Teorii i Historii Sztuki ASP w Gdańsku.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „M jak muzyka”

„Wizyta w muzeum trwa określony czas. Tak jak utwór muzyczny rozgrywa się w czasie. Stąd też oba doświadczenia mają swoją dynamikę i oba doświadczenia nas angażują.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „Ł jak Łaszkiewicz”

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Z wielką radością obserwuję powrót tkaniny artystycznej (…) to jest dobry moment aby przypomnieć dorobek Polskiej Szkoły Tkaniny z lat 60.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „L jak ludowość”

Czy dziś mamy do czynienia z modą na folklor, modą na ludowość? Czy zainteresowanie folklorem minie? Mariusz Żwierko w najnowszym odcinku Abecadła Kordegardy tłumaczy: „Ludowość to nie jest sztuka ludowa.”… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „K jak kamień”

„Kamień jest materiałem, który kojarzy nam się z historią sztuki, z ikonami takimi jak Michał Anioł (…). Kiedyś rzeźba miała zapisywać idee w czasie, (…) dziś artyści nie mają potrzeby zostawiać po sobie takiego artefaktu.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „J jak język”

Czy sztuka może być językiem uniwersalnym? Transkrypcja podcastu do pobrania pod teksem poniżej. Galeria sztuki jest miejscem, w którym twórcy używają różnorodnych języków artystycznych. W Kordegardzie od lat rozbrzmiewają one bardzo donośnie.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy –  „I jak idea”

„Proces performatywny jest swego rodzaju pułapką. To wydaje się pozornie proste i łatwe do zrobienia… Performatywne działania konceptualne zmieniły obraz sztuki i myślę, że zmieniły na trwałe”- mówi historyczka sztuki, kuratorka Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „H jak historia”

„Dzisiejsze wystawy historyczne bardzo mocno podkreślają kwestię przeżywania, czy też współprzeżywania wydarzeń historycznych i kładą nacisk na możliwość identyfikacji z postacią, o której się opowiada.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „F jak fala”

„Byli nawet nazywani polską mafią (graficy – przyp. red.), ponieważ tych nazwisk, zwłaszcza związanych z The New York Times, było naprawdę sporo.” – mówi dr Anna Rudek-Śmiechowska w rozmowie z Agnieszką Bebłowską Bednarkiewicz.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „E jak emigracja”

„… a tam nagle eksplozja kolorów, która ogarnęła mną całkowicie i nigdy nie myślałam, żeby się przed nią cofnąć. W moich obrazach jest połączenie geometrii ze spontanicznym wybuchem koloru.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „D jak Danka”

„Danuta [Wróblewska – przypis red.] wyróżniała się energią i sposobem mówienia. Mówiła dość kwieciście, powiedziałabym – w niegdysiejszym stylu. Natomiast jej moc przyciągania ludzi, tworzenia środowiska – to był jej dar wyjątkowy” – mówi dr Monika Małkowska w rozmowie z Katarzyną Haber.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „C jak Czapski”

„Pan Józef interesował się wszystkim, co się działo aktualnie. Mój wkład polegał na tym, że pisałam listy do wielu przyjaciół, których Pan Józef miał. (…) Był zainteresowany bardzo wieloma osobami, sprawami.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

W połowie lat 40. XIX wieku, kolejne pokolenie Potockich dziedziczy Pałac – Pałac oraz sama Kordegarda stają się dobrze prosperującym biznesem. – Miejsce zmienia całkowicie swoją funkcję – „W Kordegardzie najpierw znajdowała się księgarnia, którą prowadził Józef Wencki.… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „A jak architektura”

„Samo słowo Kordegarda pochodzi z języka francuskiego i oznacza miejsce, w którym swoją siedzibę miało wojsko – straż. Jest to tradycja sięgająca XVIII wieku, jego drugiej połowy” – mówi w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem dr Katarzyna Wagner z Instytutu Historii Uniwersytetu Warszawskiego.… Czytaj dalej

Ostatnie wpisy

Zapisz się do Newslettera