Operę „Gismondo, re di Polonia” („Zygmunt, król Polski”), w połowie XVIII wieku skomponował Leonardo Vinci. Libretto opowiada o zawarciu Unii Lubelskiej, choć trzeba przyznać, że dość luźno traktuje fakty historyczne. Opera jest jednym z punktów programu drugiej edycji festiwalu EUFONIE. W tym odcinku opowiada o niej kierowniczka artystyczna {oh!} Orkiestry Historycznej, Martyna Pastuszka.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Historia, którą opowiada opera „Gismondo, re di Polonia”, nie oddaje wiernie realiów, w których zawierana była unia polsko-litewska. Akcja osadzona w Warszawie jest tłem dla uniwersalnej opowieści o miłości, honorze, obowiązkach wobec ojczyzny, zdradzie, wojnie i polityce. Leonardo Vinci operę osadzoną w Polsce dedykował Jakubowi III Stuartowi, którego żoną była Maria Klementyna Sobieska, wnuczka Jana III Sobieskiego. Rzymskiej premierze dzieła w 1727 roku towarzyszyły skandale. Pierwszy związany był z obsadą Teatro delle Dame – słynny śpiewak Farinelli w tym sezonie występował u konkurencji. Drugi dotyczył konfliktu między Jakubem a Marią, którzy byli w tym czasie w separacji i ostatecznie opery nie obejrzeli, dostarczając Rzymianom powodów do plotek.
Po niemal trzystu latach po barokową operę „Gismondo, re di Polonia” sięgnęła {oh!} Orkiestra Historyczna. Premiera odbyła się w 2018 roku w Gliwicach. W czerwcu zabrzmiała w filharmonii moskiewskiej. 20 listopada historii o królu Zygmuncie Auguście będzie można wysłuchać na Zamku Królewskim w Warszawie. To jeden z punktów programu II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Pełny program wydarzenia znajduje się na stronie internetowej eufonie.pl.
Fot. NCK
Opera „Gismondo, re di Polonia” – Martyna Pastuszka – transkrypcja podcastu