Nie każde połączenie gatunków muzycznych da zamierzony efekt, bo nie chodzi w nim tylko o dopasowanie brzmień. Tak twierdzi wybitny amerykański klarnecista, David Krakauer. A coś o tym wie, bo nie tylko swobodnie przełącza się między muzyką klasyczną, klezmerską a jazzem, ale także ma na swoim koncie projekt łączący tradycję żydowską z hip-hopem. Między innymi o tym rozmawiamy w tym odcinku podcastu.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Artysta urodził się w Nowym Jorku, ale jego rodzina ma korzenie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, między innymi w Polsce. Jego dziadek pochodził z Bielska Podlaskiego. Do Polski przyjeżdżał wielokrotnie i prezentował swoje różne muzyczne oblicza. Od ponad 20 lat współpracuje z Orkiestrą Klezmerską Teatru Sejneńskiego. Rozmawiałam z nim tuż przed ich wspólnym koncertem w Warszawie.
David Krakauer to jeden z najwybitniejszych klarnecistów na świecie. Jest muzykiem bardzo wszechstronnym. Koncertuje jako solista z najlepszymi orkiestrami, jak Amsterdam Sinfonietta czy Brooklyn Philharmonic. W 2015 roku był nominowany do nagrody Grammy w kategorii muzyki kameralnej i małych zespołów. Wspólnie z producentem SoCalled i puzonistą, Fredem Wesleyem, założył projekt Abraham Inc., w którym łączy muzykę klezmerską z hip-hopem i funkiem. Na klarnecie gra także jazz.
David Krakauer przyjechał do Warszawy na zaproszenie Narodowego Centrum Kultury, organizatora II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE. W stolicy zagrał dwa koncerty. Na otwarciu festiwalu prezentował muzykę klasyczną i awangardową, a dzień później – klezmerską.
Tegoroczna edycja imprezy trwa 9 dni, a podczas 15 koncertów wystąpi prawie 640 artystów z różnych części świata. Festiwal łączy wykonawców muzyki klasycznej, awangardowej, elektronicznej i folkowej. O niektórych z nich opowiadaliśmy w Audycjach Kulturalnych w odcinkach: „Pieśni o Śmierci”, „Francesco Tristano interpretuje utwory Wojciecha Kilara” oraz „Elektroniczne brzmienia z Ukrainy”.
Z tego odcinka dowiecie się między innymi:
- w jaki sposób powinien pracować mózg słuchaczy muzyki;
- dlaczego otwartość na inne kultury jest tak istotna;
- gdzie znaleźć jedenastolatka, który gra na saksofonie piosenki Charliego Parkera.
W rozmowie z Davidem Krakauerem wspominamy o kompozycji „Lament/Sabat czarownic”, którą specjalnie dla niego napisał Mathew Rosenblum. Historię tego utworu poznacie słuchając odcinka „Muzyczna opowieść o cierpieniu i zagładzie„.
Muzyka musi od razu wywoływać emocje – David Krakauer – transkrypcja podcastu
Natknąłem się na twojego bloga i muszę powiedzieć, że twój post jest fantastyczny! Jest pouczający, dobrze napisany i łatwy do zrozumienia. Dziękuję za podzielenie się swoją wiedzą!