Najnowsza wystawa w wolskim oddziale Muzeum Warszawy, przybliża życie klubowe stolicy w okresie od transformacji do wejścia Polski do Unii Europejskiej. Opisywane miejsca stały się fenomenem społecznym, wykraczającym daleko poza zabawę i rozrywkę.
Wystawa „EUFORIA. O warszawskiej scenie klubowej po 1989 roku” jest próbą szerszego spojrzenia na stołeczną scenę muzyczną i rodzące się na niej trendy, ale także na nastroje panujące wśród młodych ludzi. Na ich charakter wpływała w dużej mierze tytułowa euforia, która wiązała się z upadkiem komunizmu.
Moment przełomu ustrojowego podsumowuje wystawa „Wolne żarty” w Muzeum Karykatury, o której w Audycjach Kulturalnych opowiedział jeden z kuratorów, Bartek Przybyszewski.
Fugazi, Filtry, CDQ czy Piekarnia były niezależnymi, autorskimi inicjatywami, które mogły powstać tylko w pierwszych latach transformacji. W XXI wieku na mapie Warszawy pojawiły się też klubokawiarnie. Le Madame czy Chłodna 25 to już nie tylko miejsca koncertów i imprez, lecz także przestrzenie zaangażowane społecznie. Kiełkowały tam organizacje pozarządowe i zawiązywały się ruchy społeczne. Wpłynęły one na rozwój clubbingu i związanej z nim sceny muzycznej. Były również przyczółkami kultury niezależnej.
O krajobrazie Warszawy lat 90. rozmawialiśmy z kuratorkami wystawy w Muzeum Warszawy.
Na wystawie zostały zaprezentowane nie tylko zdjęcia z koncertów oraz fragmenty filmów (m.in. o obronie klubokawiarni Le Madame oraz „Skandal. Ewenement Molesty”), ale także prywatne pamiątki, klubowe plakaty czy kalendaria z planowanymi wydarzeniami.
Wystawa „EUFORIA. O warszawskiej scenie klubowej po 1989 roku” potrwa od 9 maja do 15 grudnia 2024 roku w Muzeum Woli (ul. Srebrna 12).
W Audycjach Kulturalnych opowiedział o niej kurator oraz kierownik Muzeum Woli, Konrad Schiller.
Zdjęcia: dzięki uprzejmości Muzeum Warszawy.