Z kompozytorami młodego pokolenia rozmawiamy o ścieżkach dźwiękowych do filmów. Teoniki Rożynek stworzyła ostatnio soundtrack do produkcji „Prime Time”, który zapewnił jej statuetkę podczas 46. FPFF w Gdyni. Na tym samym festiwalu nagroda specjalna w Konkursie Filmów Krótkometrażowych powędrowała do reżysera „Skowytu”, muzycznie zilustrowanego przez Tomasza Mreńcę.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Co oznacza dobry soundtrack? Jakie zadania powinna spełniać muzyka w filmie i gdzie przebiegają granice wytyczane przez jej kompozytorów? O tym usłyszą Państwo w podcaście.
Stoper do gotowania jajek i linijki – te proste przedmioty codziennego użytku posłużyły Teoniki Rożynek do stworzenia kompozycji. „Obraz, dźwięk, słowo mówią wszystko i dołożenie kolejnej warstwy, która mówi dokładnie to samo, najczęściej sprowadza się do tego, że wygląda to jak napisy pod filmem” – mówi artystka. Jej zdaniem muzyka powinna prowadzić równoległą narrację, wspierającą film.
Skrzypek i kompozytor Tomasz Mreńca zwraca uwaga na charakterystyczny język wypowiedzi twórców, którego wyrazistość jest bardzo istotnym elementem filmów. Jak podkreśla nasz rozmówca, w przypadku muzyki filmowej, twórca czerpie emocje nie tylko z wnętrza siebie, ale także poszukuje ich w aktorach i samym obrazie. A co jeśli nie może wczuć się w film? Zapraszamy do słuchania!
W audycji wykorzystaliśmy fragmenty utworów stworzonych przez Teoniki Rożynek do filmu „Prime Time” oraz przez Tomasza Mreńcę do filmu „Skowyt”. Obie produkcje brały udział w tegorocznych konkursach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wydarzenie po raz dziewiąty było wspierane przez Narodowe Centrum Kultury.
Zachęcamy również do posłuchania podcastów, w których rozmawiamy o muzyce ilustracyjnej z Wojtkiem Urbańskim i Stefanem Wesołowskim. Tegoroczny Konkurs Filmów Krótkometrażowych FPFF stał się również tematem audycji z udziałem reżyserów – Bartosza Brzezińskiego, Marii Wider i Adriana Apanela.
Na zdjęciu Tomasz Mreńca (fot. Weronika Izdebska / OVORS) oraz Teoniki Rożynek (fot. Piotr Czyż).
Teoniki Rożynek i Tomasz Mreńca o muzyce filmowej – transkrypcja podcastu