Już po raz czwarty w Warszawie odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. Motywem przewodnim tegorocznych koncertów jest muzyka z regionu Austro-Węgier. O wydarzeniach przygotowywanych przez Małe Instrumenty rozmawiamy w podcaście z Pawłem Romańczukiem.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Composers / Compobirds” – pod takim hasłem grupa Małe Instrumenty zagra w Teatrze Palladium już 18 listopada. Muzycy zinterpretują fragmenty utworów Arnolda Schӧnberga. W zupełnie niespodziewanej formule zabrzmi też Musica Ricercata Gyorgy’a Ligetiego. Usłyszą Państwo także fragment IV Symfonii Ludwika Van Beethovena.
W programie znalazły się również utwory zainspirowane śpiewem ptaków, zarejestrowanym na terenie Austrii i Węgier. „Kompozytorzy zawsze starali się ułożyć materiał dźwiękowy według jakiejś metody. Czy byli to dodekafoniści, czy spektraliści, czy inne formy komponowania, to zawsze chodziło o to, by ułożyć dźwięki w jakąś konkretną skalę, układ, porządek” – mówi gość Audycji Kulturalnych. Idąc tym tropem, Paweł Romańczuk poszukuje prawa rządzącego „muzyką” ptaków, które powtarzają pewne formy zaśpiewów w oparciu o swoje systemy melodyczne.
Festiwalowi Eufonie towarzyszyć będzie wystawa „Budujemy nowy ton, Jeszcze jeden nowy ton”, prezentowana w Kordegardzie. Znajdą się na niej wyjątkowe okaryny z manufaktury Heinricha V. Fiehna oraz eksperymentalne instrumenty zbudowane przez Pawła Romańczuka. Więcej na ten temat usłyszą Państwo w podcaście.
Program festiwalu jest dostępny na stronie https://www.eufonie.pl/