Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia

alibabki

Zanim na Jamajce powstało reggae, jej mieszkańcy bujali się w rytmie ska. W tym samym czasie to egzotyczne brzmienie dotarło do Polski. W latach 60-tych do muzyki z odległej wyspy śpiewały Alibabki.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Chyba czas odmienić styl, stary twist opada z sił. W związku z tym wszystkiego naj życzy mu Jamaica ska” – tak śpiewały Alibabki w piosence „Już nie twist”, która znalazła się na ich debiutanckiej EP-ce „W rytmach Jamajca Ska” wydanej w 1965 roku. Trudno w to uwierzyć, ale była to w tamtym czasie płyta niezwykle aktualna. Muzyka ska powstała na Jamajce pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku, a singiel „Jamaica ska” Byrona Lee i The Dragonaires, którego cover znalazł się na EP-ce Alibabek, ukazał się w roku 1964. I trafił w ręce Juliusza Loranca, kierownika polskiego zespołu wokalnego, który w tym samym roku rozpoczął prace nad krążkiem Alibabek. Teksty do piosenek napisali Marek Dagnan, Andrzej Bianusz i Wojciech Młynarski. Choć „Dykcja dla wszystkich” ze słowami Młynarskiego trafiła na listę przebojów, wbrew piosenkowym zapowiedziom styl w Polsce nie zmienił się, a płyta „W rytmach Jamajca Ska” szybko została zapomniana.

Kariera Alibabek szybko się rozwijała. Nagrywały własne płyty i towarzyszyły jako chórek najważniejszym polskim wykonawcom. Na festiwalu w Opolu w 1969 roku śpiewały prawie ze wszystkimi artystami. Do lat osiemdziesiątych były nieodłączną częścią polskiej muzyki rozrywkowej. I zupełnie nie zdawały sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie ma ich krótka debiutancka płyta dla fanów muzyki jamajskiej.

Historię Alibabek śpiewających ska w latach sześćdziesiątych po pięćdziesięciu latach postanowili przypomnieć promotorzy jamajskich brzmień w naszym kraju – Janusz „YasMan” Kusz i Mirosław „Maken” Dzięciołowski. W 2015 roku zorganizowali w Warszawie koncert Tribute to Alibabki, podczas którego różni wykonawcy z towarzyszeniem stołecznego ska-jazzowego zespołu The Bartenders śpiewali piosenki Alibabek w jamajskich aranżacjach. W finale na scenie pojawiły się bohaterki wieczoru wykonując na żywo jeden z utworów ze swojej EP-ki „Wash-wash-ska”. Kolejna odsłona projektu miała miejsce rok później podczas festiwalu Męskie Granie w Żywcu.

Ale koncerty to wydarzenia ulotne. Ich pomysłodawcom marzy się wydanie dwupłytowego albumu, na którym znajdą się oryginalne nagrania Alibabek z ich debiutanckiej EP-ki, te same piosenki wykonane przez wokalistki współcześnie w aranżacjach zespołu The Bartenders oraz utwory Alibabek w wersjach znanych z koncertów Tribute to. Projekt można wesprzeć korzystając z platformy crowdfundingowej.

Zachęcamy do wysłuchania naszego podcastu poświęconego korzeniom muzyki jamajskiej w Polsce. O swojej debiutanckiej płycie opowiadają Anna Dębicka-Czaplicka i Ewa Belina-Brzozowska z zespołu Alibabki, a o projekcie Tribute to – jego pomysłodawca Janusz Kusz oraz Kuba Kaczmarek, wokalista zespołu The Bartenders.

W materiale wykorzystano fragmenty utworów „Dykcja Dla Wszystkich” i „Wash-wash-ska” z płyty „W rytmach Jamajca Ska” z 1965 roku oraz współczesną wersję utworu „Już Nie Twist” w wykonaniu Alibabek i The Bartenders.

Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Audycje Kulturalne

podcast Narodowego Centrum Kultury

Zapisz się do Newslettera