25 listopada w ramach czwartej odsłony Festiwalu Eufonie odbędzie się prapremiera utworu inspirowanego zaginioną powieścią Bruno Schulza. „Mesjasz” miał być jego najważniejszym dziełem. Impresję na ten temat stworzył kompozytor i skrzypek Stefan Wesołowski. Utwór „Mesjasz według Schulza” powstał na zamówienie Narodowego Centrum Kultury.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Twórczość Bruno Schulza zawsze była obecna wokół mnie” – przyznaje w podcaście artysta. Jego uwagę przykuł temat nieopublikowanej powieści, która zaginęła podczas II wojny światowej. Nie znamy treści „Mesjasza”, w podaniach zachowało się tylko zdanie otwierające utwór. Przez lata kolejni schulzolodzy prowadzili poszukiwania dzieła, uznanego przez samego Schulza za najważniejsze w jego twórczości. Jak dotąd powieści nie udało się odnaleźć.
Ta historia i towarzyszące jej tło kulturowo-historyczne tamtego czasu zainspirowały Stefana Wesołowskiego. 25 listopada w Teatrze Palladium odbędzie się prapremiera „Mesjasza według Schulza”. Kompozytor poprowadzi zespół złożony z muzyków Royal String Quartet, Michała Górczyńskiego, Tomasza Wesołowskiego, Grzegorza Palusa, Piotra Wesołowskiego, Aleksandry Łaski, Margarity Slepakovej, Dionizego Wincentego Płaczkowskiego oraz Daniela Mirosława. Bilety na wydarzenie są dostępne na stronie Festiwalu Eufonie.
Więcej dowiedzą się Państwo z wywiadu dla magazynu Presto, który jest patronem medialnym festiwalu.
Na zdjęciu Stefan Wesołowski fot. Jerzy Wypych.
„Mesjasz według Schulza”. Nowa kompozycja Stefana Wesołowskiego – transkrypcja podcastu