Po raz pierwszy w swojej historii Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem wydało album z asamblażami i pracami przestrzennymi Władysława Hasiora, znajdującymi się w zbiorach placówki. Polsko – angielski katalog przedstawia aż 240 prac artysty.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Władysław Hasior, nazywany pionierem pop-artu i sztuki asamblażu w Polsce był jednym z najwybitniejszych rodzimych artystów plastyków drugiej połowy XX w. Tworzył dzieła na pograniczu malarstwa, rzeźby, architektury i rzemiosła artystycznego. Urodził się w 1928 roku w Nowym Sączu, kształcił się, między innymi pod kierunkiem wybitnego rzeźbiarza i pedagoga, Antoniego Kenara. W swoich pracach Hasior wykorzystywał „zużyte rekwizyty codzienności” nadając im nowe znaczenie.
Gość Audycji Kulturalnych, redaktorka albumu, historyczka sztuki – Julita Dembowska, opowiada o kolekcji i pracach artysty przedstawionych w katalogu, a także o tym, jak Hasior rozumiał sztukę, czym się inspirował i do czego odwoływał się w swoich dziełach.
W rozmowie zapraszamy też Państwa do Galerii Władysława Hasiora, która dziś gromadzi prace artysty, ale kiedyś była miejscem jego życia i przestrzenią twórczą.
„Hasior to krewny późnośredniowiecznych plastyków-poetów – pisał o artyście Marek Rostworowski – ewokujących piękny i potworny świat, łączący rzeczywistość z metaforą i zaświatem, mający oczarować człowieka nękanego rzeczywistością i tęskniącego za jej przekroczeniem – epoka Hieronima Boscha, Bruegla, czarownic czy hiszpańskich lubowników męczeństw. […] Żadna rzecz nie jest u niego tym, czym jest, ale tym, czym może ją widzieć niekontrolowana wyobraźnia. To jest bajka jeszcze i dlatego, że w zdaniach Hasiora wyrazy znaczą co innego niż każdy z osobna”
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
Zdjęcie: Władysław Hasior, „Czarny krajobraz”, fot. Daniel Rumiancew.
Asamblaże Władysława Hasiora – transkrypcja podcastu