Twórcy literatury dziecięcej stoją przed nie lada wyzwaniem – chcą stworzyć książkę, której treść zainteresuje dzieci i po którą chętnie będą sięgać rodzice. Niezbędna jest ciekawa historia dostosowana do wieku odbiorcy, przykuwające uwagę ilustracje i… poważne traktowanie czytelnika.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
2 kwietnia, w dniu urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. To okazja, by zastanowić się, co decyduje o tym, które książki są wybierane zarówno przez najmłodszych jak i przez rodziców.
Jednym z kluczy do sukcesu jest współpraca między autorem tekstu i ilustratorem. Świat przez nich stworzony musi być na tyle spójny, żeby najmłodsi odbiorcy mogli się w nim dobrze czuć. Według Marianny Oklejak, ilustratorki i twórczyni książek dla dzieci, najważniejsze jest traktowanie małego czytelnika serio i unikanie bagatelizowania problemów, z którymi się mierzy.
„To jest właśnie sukces, jeżeli książka zostanie z czytelnikiem na dłużej. Niezależnie od jego wieku. Potem może się okazać, że są książki które zajmą nas na moment w dzieciństwie, ale coś takiego zrobią nam w głowie i w sercu, że będziemy je pamiętać także po latach” – mówi w podcaście ilustratorka m.in. serii książeczek o „Basi” a także autorka książek „Cuda niewidy. Zagadki dla młodszych i starszych” oraz „Cuda wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych”. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.
Polecamy także rozmowę z Barbarą Gawryluk, autorką książki „Ilustratorki, Ilustratorzy” oraz wywiad z Alicją Wincencjusz-Patyną – redaktor merytoryczną tomu „Admirałowie wyobraźni. 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci”.
Sekret książek dla dzieci, czyli jak zainteresować najmłodszych – transkrypcja podcastu