Japończycy i miłośnicy muzyki z tła ekranu kontrolnego telewizji BBC to chyba najwięksi fani twórczości Jerzego Miliana. Najlepszego krajowego wibrafonistę na nowo odkrywają również Polacy. „Chorzów gra Miliana!” Pod takim hasłem upłynęła tam Miejska Inauguracja Roku Kulturalnego. 13. i 14. października można było odkryć lub przypomnieć sobie wielowymiarową twórczość najsłynniejszego polskiego wibrafonisty.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
W Teatrze Rozrywki program z debiutanckiej płyty Orkiestry Rozrywkowej PRiTV w Katowicach z 1975 roku wykonała formacja Mitch & Mitch. Chorzowskie Muzeum otworzyło wystawę „Pre-tekst: Jerzy Milian”, a swoje prapremiery miała tam autobiogrofia jazzmana „Wiem i powiem” oraz płyta z niepublikowanymi nagraniami Orkiestry Rozrywkowej PRiTV w Katowicach pod nawiązującym do wystawy tytułem „Pretekst”.
Wystawa w Muzeum w Chorzowie będzie czynna do 30 stycznia 2018 roku. Znalazły się na niej liczne zdjęcia z prywatnego archiwum muzyka, oryginalne partytury, taśmy, dokumenty, pamiątki rodzinne, ale także obrazy i ikony tworzonymi przez Miliana od lat 80. Można na niej także posłuchać niepublikowanych, unikatowych nagrań. Choć punktem wyjścia jest jeden człowiek, to wystawa jest także szerszą opowieścią o historii polskiego jazzu i polskiej muzyki w ogóle.
Orkiestra Rozrywkowa Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach powstała w 1973 roku na dworcu PKP. Podobno dlatego, że Jerzy Milian nie miał czym stamtąd uciec z powrotem do Poznania. Oficjalny komunikat o powołaniu Orkiestry pod dyrekcją znanego muzyka pojawił się w prasie na początku 1974 roku. Milianowi zależało na wypracowaniu niepowtarzalnego brzmienia. Było to mozliwe również dzięki nietypowemu zestawowi instrumentów, na których grali członkowie orkiestry. Dyrektor postanowił skupić się na muzyce instrumentalnej, co pozwalało muzykom rozwijać się i szlifować umiejętności, także kompozytorskie. Poza swoimi utworami sięgali również po materiały studentów i absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach. Ich twórczość chętnie wykorzystywano w programach radiowych i telewizyjnych jako ilustrację. Nagrania trafiły między innymi do telewizji BBC. Wielbiciele tak zwanej „library music” na własną rękę odkrywali, kto wykonywał ich ulubione utwory i próbowali zdobyć ich płyty. Takie są korzenie dużej popularności Jerzego Miliana w Wielkiej Brytanii.
W roku 1975 ukazała się debiutancka płyta Orkiestry, dokumentująca pierwszy okres jej działalności. Choć utwory, które na nią trafiły, zostały ciekawie wyselekcjonowane, nie tworzą pełnego obrazu tego zespołu. Michał Wilczyński od lat marzył o wydaniu tego, co nie zmieściło się na pierwszym albumie. Pomysł ten stał się zalążkiem publikacji całej serii płyt z muzyką Jerzego Miliana i wydanie nagrań Orkiestry trzeba było przesunąć. Właściwy moment właśnie nadszedł i płyta zatytułowana „Pretekst” ukaże się nakładem wytwórni GAD Records 27 października. Pokazuje szerokie spectrum zainteresowań młodych muzyków – od tematów quasi-filmowych, przez bossa novy, funk i piosenki popularne.
Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy z szefem GAD Records Michałem Wilczyńskim oraz kuratorką wystawy Anną Piontek.
Pretekst nie tylko do słuchania – transkrypcja podcastu