Lekcja, temat, notatki z wykładu i spacery do tablicy. Szkolne zajęcia nie zawsze muszą wyglądać tak samo. Na pytanie „jak urozmaicić lekcję”, internet odpowiada tysiącami pomysłów. Jednym z nich jest wykorzystanie gier edukacyjnych. O zaletach nietypowego prowadzenia zajęć w tym odcinku podcastu opowiada psycholog z Uniwersytetu SWPS, Maciej Frasunkiewicz.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Nieciekawe i powtarzalne zajęcia nudzą nie tylko uczniów, ale też prowadzących je nauczycieli. Chociaż 45 minut zajęć nie daje dużego pola do popisu, warto czasem sięgnąć po niestandardowy pomysł na lekcję. Posłuchajcie, jak można wykorzystać w szkole grę edukacyjną „Czy wiesz, co wiem? Szacun!”.
Ciekawy pomysł na lekcję
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem gry edukacyjnej nie tylko urozmaica zajęcia. Uczniowie współpracując w niedużych grupach mogą lepiej się poznać i wykazać zdolnościami, o których reszta klasy i nauczyciel do tej pory nie wiedzieli. Miłośników klasycznej polskiej animacji lub znawców militariów z okresu II wojny światowej nie zawsze można rozpoznać na pierwszy rzut oka. Zawarte w grze ciekawostki mogą też zainteresować historią naszego kraju tych, którzy na lekcjach czasem przysypiali. Więcej korzyści z takich zajęć wymieniamy w odcinku.
Czy wiesz, co wiem? Szacun!
Czy wiecie, ile ton ważył niedźwiedź Wojtek albo ile mieszkań liczył blok z serialu „Alternatywy 4”? To przykładowe pytania, na które odpowiadają gracze podczas rozgrywki w edukacyjną grę „Czy wiesz, co wiem? Szacun!”. Niech was to nie zniechęca – można (a czasem trzeba) strzelać i wciąż dobrze się bawić. A przy okazji sporo się dowiedzieć o historii, kulturze i geografii Polski. W tym odcinku Audycji Kulturalnych Maciej Frasunkiewicz podpowiada, jak wykorzystać grę podczas lekcji, ale śmiało możecie zagrać w nią z rodziną i znajomymi. Grę wydało Narodowe Centrum Kultury w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2022.
Zawartość odcinka
Z tego odcinka dowiesz się między innymi:
- jak znaleźć fajny pomysł na urozmaicenie lekcji;
- jakie korzyści dają nietradycyjne scenariusze zajęć;
- czy trzeba być specjalistą od wszystkiego, żeby zagrać w grę „Czy wiesz, co wiem? Szacun!”.
W zeszłym roku Narodowe Centrum Kultury wydało planszówkę poszerzającą wiedzę o języku polskim. Posłuchacie o niej w odcinku „Gra planszowa Ojczysty”, którego gośćmi byli: recenzentka gier, Joanna Kozłowska-Pięcek oraz twórca gry, Karol Madaj.
Fot. Magdalena Miszewska
Szacun w szkole – transkrypcja podcastu