Manekin w peniuarze. Moda w II RP

Magdalena Idem, doktorantka na Uniwersytecie Jagiellońskim, bada prasę kobiecą. Pamięta również opowieści swojej babci i cioci, które pracowały zakładach przemysłu bawełnianego. Historie przodków często przywoływały wspomnienia o konkretnych ubraniach. To stało się zaczątkiem książki, o której rozmawiamy w podcaście.

„Czas, w którym mogło się wydarzyć wszystko”, „mityczna kraina” – dwudziestolecie międzywojenne wspomina się jako szczególną epokę w dziejach. Przemiany kulturowo-społeczne nie ominęły wówczas również mody. „Forma odzieży została uproszczona, a przez to się zuniwersalizowała i zdemokratyzowała. Kroje sukien przestały wskazywać na kapitał kulturowy, społeczne rozróżnienie” – mówi w audycji autorka reportażu.

Czy uwierzyliby Państwo, że w II Rzeczpospolitej korzystano z samoopalaczy i solariów? W podcaście sprawdzamy, co modna Polka mogła mieć wówczas w szafie. Zwłaszcza, że w dwudziestoleciu prężnie rozwijała się reklama, główne narzędzie marketingu, błyskawicznie informujące o oferowanych produktach. W tej historii nie można nie wspomnieć także o materiałach, o których dowiadujemy się więcej z książki „Manekin w peniuarze”. Pytanie tylko, czym był ten cały peniuar? Zapraszamy do słuchania podcastu!

Zdjęcia dzięki uprzejmości Wydawnictwa Czarne.

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Martyna Matwiejuk

sekretarz redakcji

Zapisz się do Newslettera