Bestia jest szóstą produkcją Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Czarno-biała historia opowiadana przez tancerzy bez użycia słów dotyka uniwersalnych wartości i skłania do pytania o to, kogo i co w dzisiejszym świecie można uznać za tytułową bestię. Choć produkcja była przygotowana przed rozpoczęciem rosyjskiej agresji w Ukrainie, twórcy nie tylko zabrali głos w tej sprawie, ale także włączyli się w akcję pomocy dla naszych sąsiadów.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Motywem przewodnim roku 2022 w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu był motyw „Człowiek-zwierzę”. Wątek przewijał się w licznych projektach i produkcjach tancerzy ze stolicy Wielkopolski (m.in. w pierwszym spektaklu kierowanym do dzieci pt. „Koczkodansy”), również przygotowywanym w formie filmu.
W czarno-białym nagraniu obserwujemy spotkanie przedstawicieli dwóch gatunków: stada białych istot oraz samotnika w czarnych bartwach. Ich interakcję zmienia nagłe pojawienie się ludzi. Całości towarzyszy remiks słynnej kompozycji Michała Lorenca, skomponowanej do filmu „Bandyta” (reż. Maciej Dejczer).
O tańcu jako formie wyrazu opowiadali w Audycjach Kulturalnych: wicedyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – Karol Urbański oraz prof. Rafał Koschany.
Jako kostiumy wykorzystano maskujące stroje wojenne, które po zakończeniu zdjęć przekazano żołnierzom ukraińskim.
Nagranie krótkiego filmu jest nie tylko tradycją Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, ale także sposobem na dotarcie do szerokiego grona widzów, również do tych, którzy obawiają się, że nie zrozumieją współczesnego tańca i nie będą potrafili go zinterpretować.
O produkcji „Bestii”, którą można obejrzeć w sieci, opowiadała jej reżyserka i dyrektor Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, Iwona Pasińska.
Zdjęcia dzięki uprzejmości PTT, fot. Andrzej Grabowski.
Kim jest Bestia Filmowa odsłona Polskiego Teatru Tańca – transkrypcja podcastu