Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie.
Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów z kolektywu panGenerator, skupionego wokół sztuki i designu nowych mediów. Ekspozycja towarzysząca 6. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie zachęca do porzucenia powszechnego i utartego sposobu myślenia o muzyce, zwłaszcza do rezygnacji z założenia, że osiągnęła już ona szczyt swojego zaawansowania i rozwoju.
Na wystawie w Galerii „Okno na Kulturę” artyści prezentują trzy alternatywne, spekulatywne scenariusze rozwoju muzyki, manifestowane poprzez trzy instrumenty – artefakty z dawnych czasów, których… nie było. Pojawia się pytanie: jak zmieniłby się świat muzyki, gdyby już w czasach baroku możliwe było korzystanie ze wzmacniaczy a Machu Picchu było stolicą muzyki elektronicznej. Każdemu instrumentowi towarzyszy plansza z tekstem, grafikami i rysunkami oraz materiałem audio/video, tłumaczącymi alternatywny kontekst sytuacyjny dla powstania danego instrumentu.
Wystawę „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” można oglądać w Galerii „Okno na Kulturę” do 1 grudnia. W Audycjach Kulturalnych opowiedział o niej Jakub Koźniewski z kolektywu panGenerator.
Zdjęcia: Maciej Jędrzejewski