Spektakl bez aktorów, w wykonaniu reżysera Michała Zadary i muzyka Wacława Zimpla.

Michał Zadara, który wielokrotnie inscenizował polską klasykę – również tę romantyczną – tym razem proponuje wystawienie dramatu bez aktorów. Widzowie mają być świadkami sytuacji, gdy reżyser, podobnie jak na pierwszej próbie w z aktorami, opowiada o swojej wizji spektaklu, tłumaczy konteksty oraz prezentuje fragmenty scen w jego wykonaniu. Sam spektakl ma powstać w wyobraźni widzów.

W swoim dorobku reżyserskim Michał Zadara ma m.in. Elementarz Mariana Falskiego, autorski projekt (wraz z Barbarą Wysocką) Chopina bez fortepianu, Zbójców Fredricha Schillera i Aktora C.K. Norwida (obie realizacje w Teatrze Narodowym), czternastogodzinne Dziady Adama Mickiewicza (Teatr Polski we Wrocławiu), Wychowankę Aleksandra Fredry (realizacja lalkowa), ale również inscenizacje dramatów Słowackiego Księdza Marka (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2005) i zrealizowane w Teatrze Powszechnym w Warszawie (2015) Fantazego oraz Lillę Wenedę.

Dla reżysera, który Słowackiego uważa za arcymistrza słowa, ważna jest historia opowiedziana przez Słowackiego w roku 1843. Sen srebrny Salomei rozgrywa się w czasach konfederacji barskiej i koliszczyzny i choć w podtytule dramat określony jest jako romans dramatyczny, to jest kolejną wizyjną wypowiedzią poety na temat interpretacji dziejów Polski. Dla badaczy literackich Sen srebrny Salomei jest jednym z najbardziej nieoczywistych tekstów, o który od ponad 150 lat spierają się krytycy. W teatrze wystawiany jest rzadko (w prapremierowym spektaklu w Teatrze Miejskim w Krakowie w roku 1900 w roli Wernyhory wystąpił Ludwik Solski), w samej obsadzie wymienianych jest 11 ról męskich, 5 kobiecych oraz uczestnicy scen zbiorowych. Na scenie Studio teatrgalerii w Warszawie wystąpi jedynie Michał Zadara, a towarzyszyć mu będzie muzyk Wacław Zimpel – klarnecista specjalizujący się w muzyce imporwizacyjnej łączącej elementy muzyki ludowej, klezmerskiej oraz jazzu – który na potrzeby spektaklu skonstruował muzycznego robota.

Czy taką inscenizację przyrównać można do modnych ostatnio wykonań performatywnych, czy jest to również nawiązanie do dziewiętnastowiecznej tradycji? o tym m.in. w materiale dźwiękowym, który zawiera wypowiedzi twórców oraz fragmenty z próby spektaklu.


Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego
reżyseria: Michał Zadara
muzyka: Wacław Zimpel
wykonanie: Michał Zadara i Wacław Zimpel
produkcja: Centrala i Studio TeatrGaleria w Warszawie
premiera: 22. kwietnia 2018
Kilka faktów z roku 1843:
lipiec sierpień ukończenie dramatu Ksiądz Marek,
listopad ukończenie dramatu Sen srebrny Salomei,
6. listopada wystąpienie z Koła Towiańczyków,
grudzień ukończenie dramatu Książę Niezłomny.

 

Audycję przygotowała Dorota Kołodziejczyk.

Fot. Nawojka Gurczyńska


 Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

RSS