Pandemia, kryzys ekonomiczny, w końcu – wojna w Ukrainie. Ostatnie dwa lata upływają pod znakiem trudnych doświadczeń, z którymi zmaga się cały świat. Dotyczy to także środowiska teatralnego, które musi nie tylko dostosowywać swoją działalność do nowych warunków, ale także sprostać nowym potrzebom i oczekiwaniom widzów.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Pandemia obnażyła obecne od lat w świecie teatru lęki oraz systemowe problemy. Jednocześnie, dała niepodważalny dowód na to, jak wielką potrzebę kontaktu ze sztuką i aktorami mają widzowie. Gościem Audycji Kulturalnych jest Justyna Czarnota koordynatorka prac nad raportami analizującymi skutki pandemii w teatrze i powstawaniem książki „Teatr w pandemii”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Instytutu Teatralnego.
„Teatr w pandemii” to monografia naukowa, pokazująca doświadczenia zarówno twórców jak i widzów. Została przygotowana na podstawie siedmiu raportów opracowanych przez interdyscyplinarne zespoły badaczy, którzy poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące strategii przetrwania w czasie pandemii, a także sytuacje widzów, aktorów a nawet krytyków teatralnych.
Pod koniec lutego teatry stanęły w obliczu kolejnego wielkiego wyzwania. Rozpoczęła się wtedy inwazja wojsk rosyjskich w Ukrainie. Ludzie teatru błyskawicznie zabrali się do organizowania pomocy humanitarnej, tłumaczenia na język ukraiński spektakli oraz wydarzeń dodatkowych. Jednak równocześnie pojawiło się pytanie – czy na teatr jest miejsce w czasie wojny?
„Chodzę do teatru z dwóch powodów. Chciałabym żeby ktoś powiedział mi coś ważnego, coś co pozwoli mi uporać się z własnymi emocjami. Z drugiej strony, to jest tak dobre i przepełnione radością miejsce, że mogę odskoczyć na chwilę od niepokoju, który mi towarzyszy” – mówi Justyna Czarnota.
Zachęcamy także do wysłuchania rozmowy o perspektywach teatralnych w czasie pandemii z redaktorem naczelnym miesięcznika „Teatr” Jackiem Kopcińskim.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Instytutu Teatralnego.
Solidarność w niespokojnych czasach. Wyzwania współczesnego teatru.