W mieście, na które w sierpniu 1945 r. spadła bomba atomowa, w budynku Banku Japonii, jednym z nielicznych które przetrwały wybuch, można oglądać wystawę „Warszawa. Feniks z popiołów”. Choć mieszkańcy obu miast łączą historyczne doświadczenia, to przed twórcami wystawy stało trudne zadanie opowiedzenia polskiej historii przedstawicielom zupełne innej kultury.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Hiroszima podobnie jak Warszawa, w czasie wojny została niemal zupełnie zrównana z ziemią. Jednak dzięki uporowi i pracy mieszkańców oba miasta są dziś prężnie rozwijającymi się metropoliami. Wystawa „Warszawa. Feniks z popiołów” opowiada o losach polskiej stolicy czasu przedwojennego, okresu okupacji i powstania, a w końcu historii powojennej i współczesności.
„Warszawa. Feniks z popiołów” to ekspozycja przygotowana przez Muzeum Powstania Warszawskiego (MPW), które już wcześniej mierzyło się z tematem opowiadania historii poza Polską. Wsparciem było partnerstwo Instytutu im. Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego w Tokio, które wspierają upowszechnianie polskiej kultury poza granicami. Dotarcie do mieszkańców Hiroszimy ułatwiła także współpraca z władzami Hiroszimy. Przewodniczkami po wystawie, zostały Polki mieszkające w tym mieście od lat, które zostały przeszkolone przez pracowników Muzeum.
Muzeum Powstania Warszawskiego co roku odwiedzają tysiące turystów z zagranicy. Mogą oglądać m.in. otwartą w zeszłym roku wystawę poświęconą kobietom walczącym o miasto.
O sukcesie wystawy organizowanej poza granicami kraju decyduje odnalezienie odpowiedniego języka komunikacji, adekwatnej formy (m.in. artystycznej i graficznej), a także uwzględnienia kodu kulturowego, właściwego miejscu ekspozycji.
W tym roku będziemy obchodzić 80. rocznicę wybuchu powstania. Narodowe Centrum Kultury jest koproducentem filmu „Kartka z powstania”.
Wystawa „Warszawa. Feniks z popiołów” będzie dostępna w Hiroszimie do 5 lutego. Towarzyszy jej przegląd filmów powstańczych (m.in „Kanał” Andrzeja Wajdy oraz „Miasto’44” Jana Komasy). Następnie wystawa zostanie udostępniona mieszkańcom innych japońskich miast, między innymi Osaki.
O pracach nad wystawą opowiedział dr Paweł Ukielski – zastępca dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego.
Fot. Muzeum Powstania Warszawskiego / M. Sadowski