Gry wideo a literatura – Michał Gałek, Paweł Schreiber

gry na podstawie ksiazek

Jakie znacie gry na podstawie książek? Wielu z was na tak zadane pytanie prawdopodobnie odpowie „Wiedźmin”. Nic dziwnego, jej sukces był spektakularny. Przykładów takich inspiracji w świecie komputerowej rozrywki jest więcej, ale związki gier wideo z literaturą to nie tylko cyfrowe adaptacje. Opowiadają o tym goście tego odcinka podcastu – Michał Gałek ze Starward Industries i Paweł Schreiber z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Twórcy gier wideo garściami czerpią z otaczającej ich kultury. W szafach z pomysłami na kolejne produkcje trzymają między innymi literaturę. A kiedy zdecydują się wyciągnąć z niej jakąś książkę, grono zainteresowanych ostatecznym efektem poszerza się o jej czytelników i badaczy słowa pisanego. Posłuchajcie o tym w Audycjach Kulturalnych.

Gry na podstawie książek

Serię gier „Wiedźmin” stworzyło polskie studio CD Projekt RED. Tytułowa postać to bohater książkowej sagi Andrzeja Sapkowskiego. Pierwsza część cyfrowej opowieści o Geralcie ukazała się w roku 2007, trzecia – osiem lat później. Ale to nie jedyny przykład przeniesienia świata literackiego do gry wideo. Polskie studia pracują nad grą na motywach “Cyklu Inkwizytorskiego” Jacka Piekary (The Dust) i adaptacją serii powieści Marcina Przybyłka (Anshar Studios). W Starward Industries powstaje gra fabularna na licencji powieści Stanisława Lema. W tym odcinku Audycji Kulturalnych Michał Gałek opowiada o wyzwaniach, które stoją przed realizatorami tego typu projektów.

Mastering The Game

Twórcy gier na podstawie książek spotkali się podczas panelu dyskusyjnego „Cyfrowe powieści – między książką a grą”. Był on częścią programu tegorocznej konferencji Mastering the Game, zorganizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury.

Zawartość odcinka

Z tego odcinka podcastu dowiecie się między innymi:

  • ile wspólnego mają gry wideo i poezja;
  • czy trzeba być lemologiem, żeby stworzyć dobrą grę na podstawie twórczości Stanisława Lema;
  • czy gry komputerowe mogą zwiększyć czytelnictwo.

W rozmowie wspominamy też o grach wideo promujących kulturę. Więcej na ich temat dowiecie się z odcinka „Polskie gry kulturowe i zaangażowane społecznie”, którego gościem był dr Piotr Kubiński.

Gry wideo a literatura – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Audycje Kulturalne

podcast Narodowego Centrum Kultury

Zapisz się do Newslettera