Jakie znacie gry na podstawie książek? Wielu z was na tak zadane pytanie prawdopodobnie odpowie „Wiedźmin”. Nic dziwnego, jej sukces był spektakularny. Przykładów takich inspiracji w świecie komputerowej rozrywki jest więcej, ale związki gier wideo z literaturą to nie tylko cyfrowe adaptacje. Opowiadają o tym goście tego odcinka podcastu – Michał Gałek ze Starward Industries i Paweł Schreiber z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Twórcy gier wideo garściami czerpią z otaczającej ich kultury. W szafach z pomysłami na kolejne produkcje trzymają między innymi literaturę. A kiedy zdecydują się wyciągnąć z niej jakąś książkę, grono zainteresowanych ostatecznym efektem poszerza się o jej czytelników i badaczy słowa pisanego. Posłuchajcie o tym w Audycjach Kulturalnych.
Gry na podstawie książek
Serię gier „Wiedźmin” stworzyło polskie studio CD Projekt RED. Tytułowa postać to bohater książkowej sagi Andrzeja Sapkowskiego. Pierwsza część cyfrowej opowieści o Geralcie ukazała się w roku 2007, trzecia – osiem lat później. Ale to nie jedyny przykład przeniesienia świata literackiego do gry wideo. Polskie studia pracują nad grą na motywach “Cyklu Inkwizytorskiego” Jacka Piekary (The Dust) i adaptacją serii powieści Marcina Przybyłka (Anshar Studios). W Starward Industries powstaje gra fabularna na licencji powieści Stanisława Lema. W tym odcinku Audycji Kulturalnych Michał Gałek opowiada o wyzwaniach, które stoją przed realizatorami tego typu projektów.
Mastering The Game
Twórcy gier na podstawie książek spotkali się podczas panelu dyskusyjnego „Cyfrowe powieści – między książką a grą”. Był on częścią programu tegorocznej konferencji Mastering the Game, zorganizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury.
Zawartość odcinka
Z tego odcinka podcastu dowiecie się między innymi:
- ile wspólnego mają gry wideo i poezja;
- czy trzeba być lemologiem, żeby stworzyć dobrą grę na podstawie twórczości Stanisława Lema;
- czy gry komputerowe mogą zwiększyć czytelnictwo.
W rozmowie wspominamy też o grach wideo promujących kulturę. Więcej na ich temat dowiecie się z odcinka „Polskie gry kulturowe i zaangażowane społecznie”, którego gościem był dr Piotr Kubiński.
Gry wideo a literatura – transkrypcja podcastu