Imponują rozmiarem, możliwościami brzmieniowymi i zdobionymi fasadami. Ich liczne walory i skomplikowana konstrukcja od wieków budzą podziw. O organach rozmawiamy dziś z dr hab. Małgorzatą Trzaskalik-Wyrwą.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Stowarzyszenie Pro Musica Organa stworzyło cykl filmów prezentujących pięć wyjątkowych instrumentów, będących perłami na organowej mapie Polski. Twórcy projekt „Skarby w piszczałkach zaklęte odkrywane na nowo” odwiedzili świątynie w Olkuszu, Pasłęku, Mariańskim Porzeczu, Siedlcach i Nowym Sączu. Na instrumentach zagrali znakomici polscy organiści, prezentujący repertuar z różnych epok.
O tajniki świata muzyki organowej pytamy dr hab. Małgorzatę Trzaskalik-Wyrwę, pomysłodawczynię projektu. W jakim kierunku zmierza współczesne budownictwo organowe? Czy każde organy są niepowtarzalne? Jakie trudności stoją przed organistami?
Projekt „Skarby w piszczałkach zaklęte odkrywane na nowo” powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem wykonanym przez polskich organistów na wyjątkowych instrumentach:
- Jarosław Wróblewski– organy Andreasa Hildebrandta (1719) w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku
- Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa– barokowe organy w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Mariańskim Porzeczu
- Marek Pilch– organy Dominika Biernackiego w katedrze siedleckiej
- Ireneusz Wyrwa– organy firmy Mühleisen w kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu
W audycji wykorzystaliśmy fragmenty utworów „Preludium” i fugi „As-dur op. 35 nr 4” Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego w wykonaniu Marka Pilcha oraz Gagliardy z Tabulatury braniewsko-oliwskiej w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka.
Fotografie dzięki uprzejmości twórców projektu.
Król wśród instrumentów – odkrywamy zakamarki muzyki organowej – transkrypcja podcastu