Bez czego jazz nie mógłby istnieć? Na to pytanie odpowiada muzyk jazzowy, kompozytor, dyrygent i prezenter radiowy Jan Ptaszyn Wróblewski. Z artystą rozmawiamy o początkach jego scenicznej drogi.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Debiutował na scenie I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie w 1956 roku. Współtworzył wiele przełomowych projektów dla historii polskiej muzyki jazzowej. Komponował także muzykę filmową, utwory symfoniczne i piosenki dla czołowych gwiazd rodzimej estrady. Z Janem Ptaszynem Wróblewskim rozmawiamy o pierwszych krokach na scenie, współpracy z Krzysztofem Komedą i o tym, co w jazzie jest najważniejsze.
Więcej wspomnień artysty usłyszą Państwo w jednym z odcinków cyklu „Muzyka wolności”, realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury w 2020 roku z okazji 100. rocznicy urodzin Leopolda Tyrmanda.
W Międzynarodowym Dniu Jazzu, który obchodziliśmy 30 kwietnia, rozmawialiśmy z pianistą Marcinem Wasilewskim o koncercie „Pamięć Komedy”, zrealizowanym we współpracy z NCK. O wyjątkowym repertuarze zachowanym w domowych zbiorach Krzysztofa Komedy posłuchają Państwo tutaj.
W audycji wykorzystaliśmy fragmenty utworów „Komeda w Cyrku Ważyka” (skomponowanego przez Krzysztofa Komedę, w wykonaniu zespołu Jan Ptaszyn Wróblewski Sextet) oraz „Dlaczego małpa…” (skomponowanego przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego, w wykonaniu prowadzonego przez niego kwartetu).
Fot. Okładka płyty Ptaszyn Wróblewski Quartet „Real Jazz” (BCD Records, 2005).
Jan Ptaszyn Wróblewski. Najważniejsza jest ekspresja – transkrypcja podcastu