Cykl siedmiu obrazów wykonanych przez artystów Bractwa św. Łukasza oraz 4 makaty według projektu Mieczysława Szymańskiego, dzięki staraniom polskich władz wróciły do kraju po 83 latach. Do 11 listopada można je oglądać na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie, później będą elementem stałej ekspozycji Muzeum Historii Polski.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Obrazy powstały specjalnie na Wystawę Światową w Nowym Jorku otwartą pod koniec kwietnia 1939 roku, na której Polska zaprezentowała 11 tys. obiektów opowiadających o kulturze, gospodarce i historii kraju.
Bractwo św. Łukasza założone w 1925 roku przez profesora Tadeusza Pruszkowskiego to jedna z najważniejszych grup artystycznych dwudziestolecia międzywojennego, które odwoływało się do technik dawnych mistrzów malarstwa rodzajowego, tworzące głównie kompozycje ze scenami historycznymi i religijnymi.
Na Wystawę Światową przygotowano siedem dzieł: „Spotkanie Bolesława Chrobrego z Ottonem III u grobu św. Wojciecha (1000)” , „Przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę (1386)”, „Nadanie przywileju jedleńsko-krakowskiego (1430)”, „Unia Lubelska (1569)”, „Uchwalenie konfederacji warszawskiej o wolności religijnej (1573)”, „Odsiecz Wiednia (1683)” oraz „Konstytucja 3 Maja (1791)”. Wszystkie namalowane z wielkim pietyzmem przez jedenastu malarzy.
Gościem Audycji Kulturalnych jest Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski, z którym rozmawialiśmy o losach obrazów po wybuchu II wojny światowej, o kunszcie artystów z Bractwa św. Łukasza, a także o czterech makatach według projektu profesora Szymańskiego, które opiewają sukcesy militarne króla Jana III Sobieskiego i potęgę Rzeczypospolitej Obojga Narodów za jego czasów.
Zapraszamy do wysłuchania audycji!
Widoki wystawy dzięki uprzejmości Muzeum Historii Polski.
„Łukaszowcy” wracają do Polski po 83 latach! – transkrypcja podcastu