Dzieje sztuki okresu międzywojnia poznajemy zazwyczaj przez pryzmat artystów. Nie oznacza to jednak, że ówczesne kobiety nie działały na tym polu. Dziś odwiedzamy wystawę, dzięki której twórczość międzywojennych artystek wychodzi z cienia.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy…” – jest to cytat Krystyny Dydyńskiej, który stał się tytułem wystawy prezentowanej w przestrzeni warszawskiej galerii lokal_30. Studentki Akademii Sztuk Pięknych stworzyły ekspozycję prezentującą prace 15 studentek kształcących się w akademii w latach 1918-1939. Wówczas uczelnia nosiła nazwę Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych.
Z opiekunką merytoryczną wystawy, dr Mariką Kuźmicz, rozmawiamy o tym, dlaczego kobiety tak często są pomijane w kanonie sztuki. Nasza rozmówczyni wspomina o swoistym „micie arkadii dwudziestolecia międzywojennego”. Rzeczywistość wielu młodych kobiet nie była wówczas łatwa, często znikały z pola sztuki.
Losy artystek prezentowanych na wystawie były różne. Jedna z nich, Resia Schor, wyemigrowała z Polski, a jej prace nie były dotąd eksponowane w kraju. W lokalu_30 mogą Państwo obejrzeć m.in. geometryczne mezuzy jej autorstwa, które udało się sprowadzić na wystawę z Nowego Jorku dzięki kontaktowi, jaki jedna z kuratorek nawiązała z córką artystki. O tym, jak wyglądała praca nad ekspozycją rozmawiamy z Agnieszką Kalitą. Wystawa jest owocem poszukiwań, dla których początkiem były międzywojenne teczki studentek, przechowywane przez Archiwum Akademii Sztuk Pięknych.
Kuratorkami wystawy zatytułowanej „Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy…” są Dobromiła Dobro, Agnieszka Kalita, Hanna Kraś, Agata Ostrowska, Agata Plater–Zyberk i Katarzyna Trzeciak.
Na ekspozycji, którą mogą Państwo oglądać do 15 września 2021 roku w lokalu_30, znalazły się prace Heleny Bukowskiej, Krystyny Dydyńskiej, Wiktorii Goryńskiej, Julii Keilowej, Janiny Konarskiej, Julii Kotarbińskiej, Bogny Krasnodębskiej–Gardowskiej, Janiny Kłopockiej, Elżbiety Malcz–Klewin, Leonii Nadelman/Janeckiej, Marii Nicz–Borowiakowej, Jadwigi Simon–Pietkiewicz, Resi Schor, Elwiry Zachert–Mazurczyk oraz Wandy Zawidzkiej–Manteuffel.
Historie studentek międzywojennej Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych – transkrypcja podcastu