Igor Boxx zabrał się za spuściznę po Fiodorze Dostojewskim. Brzmi buńczucznie? Aż do momentu, gdy zagłębimy się dźwięki zawarte na płycie „FYODOR”.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Igor Boxx (właśc. Igor Pudło) wraz z Marcinem Cichym tworzą kultowy duet Skalpel. Na początku XXI wieku wrocławscy artyści zaproponowali niezwykle oryginalną syntezę muzyki elektronicznej i jazzu. Pierwsze dwie płyty – „Skalpel” (2004) i „Konfusion” (2005) – uważa się dziś za początek renesansu Polish Jazzu na świecie. Stało się tak z jednej strony za sprawą niezwykle nośnych kompozycji i oryginalnej metody samplowania twórczości rodzimych klasyków muzyki improwizowanej, a z drugiej – dystrybucji i promocji, jaką zagwarantowała jedna z najważniejszych wówczas wytwórni nowo-elektronicznych – brytyjska Ninja Tune. Oprócz płyt nagrywanych w duecie, Cichy i Pudło wciąż wydają albumy solowe. Pierwszy pod pseudonimami Meeting By Chance i Watermark, a drugi jako Igor Boxx.
Dosłownie tydzień temu ukazała się płyta „Fyodor”, którą Igor poświęcił jednemu z najważniejszych XIX-wiecznych pisarzy rosyjskich – Fiodorowi Dostojewskiemu. To nie pierwszy koncept-album w jego dorobku, bowiem osiem lat temu światło dzienne ujrzała płyta „Breslau”, inspirowana historią Wrocławia. Na „Fyodorze” Dostojewski jawi się nie tylko jako niezwykle wpływowy pisarz, ale też postać o intrygującej biografii. Książki i życiorys artysty stanowią dla Pudły klucz stworzenia opowieści o alternatywnej muzyce rockowej i awangardowej lat 60. i 70. XX w. Wewnątrz digipaku znajdziemy portrety, m.in Iana Curtisa, Syda Barretta i Johna Lennona. Co łączy ich z rosyjskim pisarzem? Odpowiedź znajdziecie w rozmowie, jaką Audycje Kulturalne przeprowadziły z Igorem Boxxem.
Fyodor Boxx – transkrypcja podcastu