Do tego, że muzyka ludowa czy muzyka regionów jest ogromnym skarbem, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Warto jednak zastanowić się w jaki sposób powstają opracowania na ich temat i jaką pracę wykonują etnomuzykolodzy, dla których fundamentem pracy jest wyruszenie w teren. Temu zagadnieniu poświęcony jest trzeci w tym roku numer „Kultury Współczesnej”.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Etnomuzykologia nie jest już wywiadem i dokumentacją, ale spotkaniem, nawiązaniem relacji, wzajemną wymianą. Badacze wyruszają więc na wieś, gdzie zachowały się tradycyjne melodie, ale też na daleką Syberię, do Malawi i na Ziemię Arnhema. Działają też w internecie w ramach wspólnot DIY.
Eksperci zaproszeni do współtworzenia najnowszego numeru „Kultury Współczesnej” w kilkunastu artykułach pomagają poznać świat etnomuzykologicznych badań. Teksty dotyczą zarówno techniki i metodologii, ale także wyzwań jakie stoją przed tą dyscypliną – zarówno w naszym kraju jak i poza jego granicami.
Autorzy podkreślają, że „etnowiedzę” tworzymy sami, zmniejszając dystans i stawiając na doświadczanie. Pisze o tym m.in. dr Maria Małanicz-Przybylska w swoim tekście pt. „Głębokie muzyczenie” – Refleksje o doświadczaniu terenu w etnomuzykologii”. Autorka zapoznaje czytelników z terminem muzyczenie (tłumaczenie angielskiego to music), czyli powszechnego doświadczania muzyki w codziennym życiu za pomocą wszystkich zmysłów. Pisze też o dużym znaczeniu autentyczności w badaniach terenowych.
Więcej o całym zagadnieniu dr Maria Małanicz-Przybylska opowiedziała w najnowszym odcinku Audycji Kulturalnych.
W dniach 17-25 listopada w Warszawie odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Środkowo-Wschodniej Eufonie, którego tematem wiodącym będą tradycje ludowe odzwierciedlające tożsamość narodową. Pełny program festiwalu: https://www.eufonie.pl/program/
Materiały graficzne: NCK