„Dziady” Mickiewicza, „Credo” Pendereckiego i „Hebdomas” Klonowica. To pierwsze premiery rozpoczynającej działalność Polskiej Opery Królewskiej, pielęgnującej tradycje krajowej muzyki.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Z pomysłem założenia Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt, jedyny na świecie reżyser, który zrealizował wszystkie dzieła Mozarta, nosił się od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Okazją do realizacji marzenia stała się likwidacja etatów w Warszawskiej Orkiestrze Kameralnej. W sierpniu nową instytucję utworzyło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a znaleźli w niej zatrudnienie zwolnieni muzycy i soliści. Niespełna trzy miesiące później poznaliśmy repertuar opery w jej inauguracyjnym sezonie artystycznym.
Polska Opera Królewska rozpocznie swoją działalność 2. listopada mszą świętą za zmarłych artystów, której częścią będzie „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzień później zobaczymy „Dziady – Widma” Adama Mickiewicza w reżyserii Ryszarda Peryta, z muzyką Stanisława Moniuszki. Spektakl będzie wystawiany na deskach teatru Królewskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie, który będzie ważnym dla nowej opery miejscem. Wśród premier zaplanowanych w pierwszym sezonie artystycznym znalazły się także, między innymi: „Credo” Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), „Hebdomas” poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), opera „Le Nozze di Figaro” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta (30.12.2017), opera „Aleksander i Apelles” Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także opera „Nędza uszczęśliwiona” Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).
Polska Opera Królewska buduje swój repertuar w oparciu o wybitne dzieła literatury światowej, ale przede wszystkim literatury polskiej. Jej twórcy chcą w sposób szczególny pielęgnować muzykę rodzimych kompozytorów, a zwłaszcza repertuar dawnych mistrzów, by przywracać życiu zapomniane dzieła naszej muzyki.
Ważną formą aktywności Polskiej Opery królewskiej ma być upowszechnianie kultury wysokiej w postaci przedstawień operowych i koncertów symfonicznych w miejscach z ograniczonym do niej dostępem. Opera „w drodze” chce docierać do mniejszych miast w całym kraju. W tym sezonie artystycznym wystawi „Dziady-Widma” w Zielonej Górze.
O planach na ten i kolejne sezony artystyczne oraz ideach przyświecających Polskiej Operze Królewskiej rozmawiamy z jej dyrektorem, Ryszardem Perytem.
Sięgając do korzeni polskiej opery – transkrypcja podcastu