Podczas zajęć edukacyjnych organizowanych w zamkowym muzeum, uczestnicy będą korzystać z nowej aplikacji, która pozwala odtworzyć proces tworzenia obrazów najwybitniejszych malarzy. Imituje ona nie tylko materiał, na którym powstawały dzieła, ale także włosie pędzla i pigmenty. Co ważne, jak w przypadku prawdziwego malowania, błędów nie da się cofnąć!
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Aplikacja firmy Well of Art będzie wykorzystywana w cyklu zajęć muzealnych dla młodszych uczestników. Cykl nosi tytuł „Maluj jak mistrz” – młodzi adepci sztuki będą bowiem próbowali nawiązywać do techniki malowania Rembrandta. Dwa jego obrazy można oglądać w Zamku Królewskim. Są nimi „Dziewczyna w ramie obrazu” oraz „Uczony przy pulpicie”.
Użytkownicy aplikacji mają do wyboru malowanie na desce lub na płótnie, mogą też zdecydować jakiego pędzla będą używać: szczeciniastego czy sobolowego. Kolory uzyskiwane są za pomocą kilkunastu pigmentów, odtworzonych na podstawie badań przez naukowców. Aplikacja odwzorowuje prawdziwe ruchy pędzla, a także zachowanie farby na materiale: inaczej reaguje chwilę po nałożeniu, inaczej, kiedy wyschnie. Z tym wiąże się także znaczące ograniczenie – użytkownik nie może cofnąć swojego ruchu po wyschnięciu farby. Tę możliwość ma kilka sekund po nałożeniu koloru, podobnie jak malarz, który może zetrzeć świeżą farbę.
Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji „Glaze” zaczynają się jednak od oglądania obrazu, który jest przedmiotem spotkania – to czas na podziwianie detali i rozmowę z edukatorami. Później uczestnicy przechodzą do Sali warsztatowej, gdzie za pomocą aplikacji będą tworzyli własne obrazy inspirowane wybitnym pierwowzorem.
O aplikacji wykorzystywanej w Zamku Królewskim w Warszawie, w Audycjach Kulturalnych opowiedzieli Zofia Czartoryska z firmy Well of Art oraz Michał Sobieraj, kierownik działu edukacji w Zamku Królewskim w Warszawie.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Zamku Królewskiego / fot. Volatus, M.Sobieraj