W Pałacu Czapskich trwa wystawa przygotowana z okazji setnej rocznicy powstania Komitetu Paryskiego. Na ekspozycji zestawiono ze sobą prace malarskie jego członków, a także ich późniejszych uczniów. O spuściźnie kolorystów rozmawiamy z Katarzyną Jankowską-Cieślik.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Było to zróżnicowane środowisko młodych artystów, którzy poszukiwali swojej drogi, pragnęli odciąć się od tradycji romantycznej. Na fali powstającego nowego państwa polskiego szukali własnej odrębności artystycznej” – mówi w audycji kuratorka wystawy. Do kapistów należeli: Jan Cybis, Zygmunt Waliszewski, Józef Czapski, Marian Szczyrbuła, Hanna Rudzka-Cybisowa, Dorota Berlinerblau (później Seidemannowa), Seweryn Boraczok, Józef Jarema, Piotr Potworowski, Artur Nacht, Jacek Puget, Janusz Strzałecki i Janina Przecławska. Wielkim odkryciem były dla nich prace Józefa Pankiewicza. Po II wojnie światowej wielu z nich objęło stanowiska wykładowców wyższych uczelni artystycznych.
Wystawa w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie przedstawia związki twórcze między profesorami a uczniami. Pokazuje, w jaki sposób czerpano z tradycji kolorystów i buntowano się przeciwko niej. Współcześnie artyści także odwołują się do spuścizny kapistów – wśród przykładów bezpośrednich inspiracji działalnością Jana Cybisa, Katarzyna Jankowska-Cieślik wymienia prace Roberta Maciejuka czy Bartosza Kokosińskiego.
Ekspozycja „(Nie)obowiązkowe nauczanie kapizmu” potrwa do 15 października 2023 roku.
Zdjęcia: widoki wystawy, fot. Wojciech Holnicki-Szulc, Muzeum ASP w Warszawie.
(Nie)obowiązkowe nauczanie kapizmu – transkrypcja podcastu