Dzieła Williama Szekspira, nazywanego najwybitniejszym dramaturgiem wszechczasów, są adaptowane od lat przez twórców na całym świecie. Korzystają oni nie tylko z wyrazistości stworzonych przez niego postaci, ale także ich rozpoznawalności. Ale czy korzystanie z dzieł mistrza jest zawsze uzasadnione i gwarantuje sukces?
O dzieła Szekspira i o stworzonych przez niego bohaterów, od dziesiątek lat upomina się kultura popularna. Wątki szekspirowskie możemy odnaleźć nie tylko na deskach teatrów, ale także w kinie, komiksach, grach komputerowych, a nawet reklamach. Wiążą się bowiem ze znanymi na całym świecie historiami, a także uosabiają konkretne, wyraziste postawy wobec świata.
Pojawia się jednak pytanie, czy sprowadzenie historii Hamleta do słynnego pytania „Być albo nie być” z pominięciem kontekstu dramatu, nie oznacza zagubienia sensu całości? Zastanawiać może także, czy wykorzystywanie szekspirowskich motywów jest zawsze uzasadnione.
O podejściu twórców kultury popularnej do dzieł Szekspira, opowiada prof. Krystyna Kujawińska-Courtney, kierownik Katedry Studiów Brytyjskich i Wspólnoty Narodów Uniwersytetu Łódzkiego oraz kierownik Międzynarodowego Centrum Badań Szekspirowskich. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.
O aktualności twórczości Szekspira, można posłuchać w podcaście z udziałem prof. Jerzego Limona.
Zdjęcia dzięki uprzejmości prof. Krystyny Kujawińskiej-Courtney oraz Teatru Nowego w Poznaniu (fot. Jakub Wittchen).