Bohater najnowszej wystawy czasowej w Muzeum Narodowym w Gdańsku był twórcą fundamentów polskiej fotografii reklamowej, która w czasie PRL-u nie była doceniania i nie miała szansy rozwijać się w tempie podobnym do krajów zachodnich. Wołyński był także uznanym teoretykiem fotografii, który publikował w wielu prestiżowych magazynach.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Wystawa „Wdzięk i fantazja. Moda i reklama w PRL-u w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego” to próba nakreślenia kierunków rozwoju tego nurtu w Polsce Ludowej, a także przybliżenie twórczości jednego z najciekawszych fotografów swoich czasów.
W PRL-u środowisko artystyczne kładło największy nacisk na działalność wystawienniczą, prace komercyjne były marginalizowane. Rozwojowi reklamy i fotografii reklamowej nie sprzyjała także sytuacja społeczno-gospodarcza, ciągłe pustki na sklepowych półkach, a przede wszystkim socjalistyczna gospodarka odgórnie sterowana.
Tymczasem Zbigniew K. Wołyński, swoją twórczością (jego prace dziś są uznawane za wzorcowe) nie tylko wyznaczał trendy w tej dziedzinie, ale również tworzył podstawy teoretyczne ówczesnej reklamy. Był jedynym Polakiem, którego zdjęcia i opracowania były publikowane w czasopiśmie „Reklama”. Swoją nazwę wystawa zawdzięcza tytułowi jego artykułu w niemieckim magazynie „Fotografik”. Ogromnym sukcesem okazał się dla niego Międzynarodowy Kongres Reklamy Socjalistycznej w 1972 r. w Poznaniu. Jego indywidualna wystawa stała się wizytówką imprezy, która miała wyznaczyć kierunek rozwoju reklamy w krajach RWPG.
Otwartość na obowiązujące trendy Wołyński zawdzięczał prawdopodobnie pracy etatowego fotografa w Biurze Mody, które następnie przekształciło się w legendarną Modę Polską.
O twórczości Wołyńskiego oraz uwarunkowaniach fotografii reklamowej w PRL opowiedział w Audycjach Kulturalnych kurator wystawy, prof. Maciej Szymanowicz.
Zdjęcia: Muzeum Narodowe w Gdańsku
„Wdzięk i fantazja” czyli zapomniany kunszt Zbigniewa K. Wołyńskiego – transkrypcja podcastu