Zapraszamy na rozmowę z twórcą wymykającym się wszelkim schematom: grafikiem, ilustratorem, malarzem, a także scenografem i wynalazcą jedenastościennej bryły. W połowie 2020 r., po niemal 40. latach spędzonych w Stanach Zjednoczonych, postanowił wrócić do Polski. Jak dziś patrzy na sztukę? Jak polska kultura prezentuje się na tle kultury USA? Janusz Kapusta w podcaście odpowiada na te pytania.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Jako członek Rady Programowej Kordegardy, artysta dzieli się też swoimi przemyśleniami na temat Galerii Narodowego Centrum Kultury. Twórca mówi o swojej wizji na wykorzystanie tej przestrzeni wystawienniczej i porównuje ją do miejsc, w których sam wystawiał swoje prace.
Janusz Kapusta w rozmowie z Katarzyną Oklińską mówi o sztuce ostatecznej, do której dąży. Twierdzi, że to, co piękne może być dobre i prawdziwe, dlatego chciałby w przyszłości ułożyć równanie matematyczne. Czy może się to udać?
Polecamy też Państwu wysłuchanie podcastów o wystawach prezentowanych w Kordegardzie. W zeszłym roku były to m.in.:
- „Niepamięci” – świadectwa artystów z sowieckich obozów jenieckich,
- „Kata/Kami” – instalacje, asamblaże i grafiki Elżbiety Baneckiej,
- „Balladyna w teatrze” – wystawa o teatralnych adaptacjach „Balladyny” Juliusza Słowackiego,
- „9 bram, z powrotem ani jednej” i „Rdza” i cykle fotografii – kolejno – Agaty Grzbowskiej i Bartka Warzechy,
- „Chybotliwe oparte na ulotnym” – malarstwo Józefa Hałasa.
Wiele wystaw prezentowanych w Kordegardzie można też zobaczyć wirtualnie.
Na zdjęciu głównym fragment instalacji Janusza Kapusty z wystawy „Triumf”, która odbyła się w Kordegardzie (fot. Rafał Kudyba).
Janusz Kapusta o sztuce ostatecznej – transkrypcja podcastu