W Międzynarodowym Centrum Kultury do 5 marca możemy oglądać wystawę „Wędrujące obrazy”. To szeroki wybór prac artystki uznawanej za najważniejszą przedstawicielkę romskiej sztuki współczesnej. Mirga-Tas korzysta z wielu unikatowych technik, by opowiadać o romskiej kulturze, tradycji, ale także bolesnej historii.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Małgorzata Mirga-Tas jest absolwentką wydziału rzeźby krakowskiej ASP. W czasie studiów stworzyła autorską technikę rzeźbienia w wielowarstwowej tekturze. W ten sposób powstała jej praca dyplomowa „Tabor”, która jest jednym z licznych odniesień do postrzegania kultury romskiej.
Najbardziej znane są jej szyte kolaże: postaci przedstawia najczęściej w codziennych sytuacjach, a ich stroje tworzy z kawałków materiałów, jakie artystka otrzymuje m.in. od swoich bliskich. Choć dzieła są niezwykle barwne, magiczne i oniryczne, warto zwrócić uwagę na ich drugie dno – Mirga-Tas najczęściej przypomina o tragicznej historii Romów oraz krzywdzących stereotypach, z jakimi muszą się mierzyć.
Mirga-Tas była też pierwszą artystką romskiego pochodzenia, która zaprezentowała swoje prace podczas Biennale Sztuki w Wenecji. Oprócz ogromnego prestiżu dla samej artystki, było to wydarzenie bardzo istotne z punktu widzenia starań o zwiększenie widoczności sztuki romskich artystów.
Na wystawie w Międzynarodowym Centrum Kultury, oprócz dużego wyboru prac Mirgi-Tas – wielkoformatowych instalacji, rzeźb, kolaży, obrazów a nawet nagrania wideo, można obejrzeć dzieła różnych artystów, nawiązujących do stereotypowego postrzegania Romów.
O twórczości Małgorzaty Mirgi-Tas oraz wystawie „Wędrujące obrazy” w MCK opowiedział w Audycjach Kulturalnych, podcaście Narodowego Centrum Kultury, jeden z kuratorów – dr Wojciech Szymański.
Wystawę można oglądać do 5 marca 2023 r.
Zdjęcia dzięki uprzejmości MCK, fot. Paweł Mazur.
Wielowymiarowy świat Małgorzaty Mirgi-Tas – transkrypcja podcastu