W łysogórskiej spółdzielni „Kamionka”, pod okiem Bolesława Książka, powstawała ceramika inna niż wszystkie. Do 1970 roku artysta zaprojektował ponad 1600 wzorów rzeźb i obiektów sztuki użytkowej. Dzięki „Czarodziejowi z Łysej Góry” możliwe były realizacje architektoniczne wykorzystujące ceramikę, a wazony i talerze jego projektu do dziś znajdziemy w polskich domach.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Bolesław Książek kochał swoją pracę i oddawał się jej całym sobą. Przygodę z ceramiką rozpoczął w 1941 r. w krakowskiej Kunstgewerbeschule (przed wojną ASP). Dziesięć lat później trafił do Łysej Góry, gdzie pracował jako kierownik artystyczny Spółdzielni Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka”. To tam powstawały wspaniałe gliniane przedmioty jego projektu – wazony, misy, talerze, ale również płytki ceramiczne i obiekty ozdobne. Poza rozwijaniem zamysłu artystycznego, Książek stale pracował nad poprawą technologii, tworząc nowe receptury szkliw. Jego otwartość na eksperymenty doprowadziła do powstania dziesiątek ceramicznych kompozycji architektonicznych, spośród których dużą część możemy podziwiać do dzisiaj.
O postaci ceramika i łysogórskich wytworach opowiada dr Bożena Kostuch – kustoszka w Muzeum Narodowym w Krakowie, autorka książki „Czarodziej z Łysej Góry. Opowieść o Bolesławie Książku” (wyd. Marginesy). Z naszego podcastu dowiedzą się Państwo m.in. w jaki sposób w „Kamionce” wytwarzano ceramikę i czym różniła się od innych ówczesnych przedmiotów sztuki użytkowej. Zastanowimy się też, czy Polacy są zainteresowani polskim wzornictwem ubiegłego stulecia.
Bolesław Książek, kompozycja na piętrze Starych Łazienek Mineralnych w Krynicy-Zdroju, 1963/64, fot. Marcina Sacha.
Więcej o polskiej ceramice lat 50. i 60. usłyszą Państwo w podcaście „Ceramika w stylu new look”.
Czarodziej z Łysej Góry. Opowieść o Bolesławie Książku – transkrypcja podcastu