Wystawa czasowa w Muzeum Architektury przypomina dzieła wybitnych architektów i projektantów wnętrz, którzy w stolicy Dolnego Śląska nadawali ton estetycznym zmianom wprowadzanym pod koniec lat 50. XX wieku. Właśnie tam tworzył autor projektu jednego z najsłynniejszych mebli minionej epoki, który także dziś bije rekordy popularności.
W Polsce czasów odwilży, oprócz przemian politycznych i gospodarczych, pojawiły się też nowe potrzeby i oczekiwania społeczne. Wśród nich było tworzenie odpowiadających rzeczywistości warunków życia prywatnego oraz redefinicja projektowania przestrzeni miejskich.
Pragnienie zmian w szczególnym stopniu stało się udziałem pokolenia polskich projektantów i projektantek urodzonych w latach 20. XX w., przyjętych do szkół artystycznych tuż po zakończeniu II wojny światowej. Na wystawie ich pełne fascynacji nowoczesnością idee są zestawione z założeniami Władysława Winczego, projektanta wnętrz i mebli, propagatora rzemieślniczych produkcji.
Poodwilżowe zmiany przejawiały się m.in. zastosowaniem nowych materiałów, w tym surowców syntetycznych – dermy, nylonu, żelaza, szkła i tkaniny – w miejsce deficytowego wówczas drewna. Meble odznaczały się pomysłowymi kształtami, kompaktowymi proporcjami i lekkością form. W większości przypadków były one przeznaczone do produkcji przemysłowej, choć spośród prezentowanych na wystawie prototypów, do obrotu handlowego trafił jedynie fotel 366, opracowany przez Józefa Chierowskiego. Mebel z czasem stał się ikoną polskiego dizajnu czasów PRL-u.
Wystawę „Nowoczesne wnętrze. Wrocławska architektura wnętrz w czasach politycznej odwilży” można oglądać w Muzeum Architektury we Wrocławiu do 16 marca 2025 r. W Audycjach Kulturalnych opowiedział o niej kurator, dr Tomasz Mikołajczak.
Zdjęcia: dzięki uprzejmości Muzeum Architektury.