„Pan Józef interesował się wszystkim, co się działo aktualnie. Mój wkład polegał na tym, że pisałam listy do wielu przyjaciół, których Pan Józef miał. (…) Był zainteresowany bardzo wieloma osobami, sprawami. O wszystkich pamiętał – o problemach, romansach, chorobach, no i przede wszystkim o twórczości. Był zainteresowany innymi ludźmi.” – mówi Maria Wiernikowska w rozmowie z Agnieszką Bebłowską Bednarkiewicz.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
W trzecim odcinku Abecadła Kordegardy rozmawiamy o Józefie Czapskim, którego twórczość od lat dziewięćdziesiątych trzykrotnie prezentowana była w Galerii Kordegarda. O przybliżenie postaci pisarza i malarza poprosiliśmy Marię Wiernikowską – dziennikarkę, reporterkę, która w latach osiemdziesiątych pracowała u Józefa Czapskiego w Maisons-Laffitte.
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.
„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.
Abecadło Kordegardy – „C jak Czapski” – transkrypcja podcastu