Co na wystawie poświęconej portretowi i autoportretowi w Polsce robi plakat do filmu Casino Royale? Przekonacie się odwiedzając warszawską Zachętę i słuchając tego odcinka naszego podcastu.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Punktem wyjścia dla wystawy „Dzikość serca. Portret i autoportret w Polsce po 1989 roku” była kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING, która od 2000 roku gromadzi prace współczesnych polskich artystek i artystów. – Zobaczymy prace Wilhelma Sasnala, Jakuba Juliana Ziółkowskiego, Pauliny Ołowskiej, Róży Litwy, Agaty Bogackiej, Tomasza Kowalskiego. Pełne spektrum ważnych postaci pokazane w ciekawy i autorski sposób – mówi Maria Świerżewska z Zachęty.
Wystawa dzieli się na trzy części, ale podział jest najbardziej widoczny przy przechodzeniu z sali pierwszej do drugiej. Ta pierwsza część jest pewnego rodzaju wprowadzeniem, przedstawia kontekst historyczny. Kuratorka wystawy, dr Sylwia Serafinowicz, spojrzała na prace zgromadzone przez Fundację z bliskiej sobie perspektywy: Polaka-emigranta. – Ta emigracja, obecnie masowa, nie jest czymś nowym, ponieważ wyjeżdżaliśmy z kraju od dawna i tych fal było kilka. Stąd na początku wystawy kuratorka postanowiła pokazać te wcześniejsze fale emigracji, artystów, którzy wyjeżdżali w XX wieku i tworzyli za granicą. Chciała pokazać także to, jak ten obraz Polaka-emigranta się kształtował oraz jego obecność w popkulturze i w mediach – dodaje Świerżewska.
W kolejnych salach kuratorka umieściła głównie malarstwo odzwierciedlające polską rzeczywistość po 1989 roku. Prace ukazujące atrybuty bogactwa utożsamiane z Zachodem przeciwstawione zostały tym, które mają oddawać tytułową dzikość serca przypisywaną Wschodowi i słowiańszczyźnie. – Samo określenie „portret” i „autoportret” jest tu oczywiście dosyć szeroko potraktowane. Znajdziemy tu prace – wręcz można by powiedzieć – abstrakcyjne, ale też myślę, że dobrze oddające portret w takim rozumieniu oddania ducha czy charakteru – uzupełnia Maria Świerżewska.
Po wystawie oprowadza nas Maria Świerżewska z Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Zapraszamy do wysłuchania materiału.
Wystawa „Dzikość serca. Portret i autoportret w Polsce po 1989 roku” jest czynna do 6. maja.
Materiały graficzne wykorzystane w artykule: Jakub Julian Ziółkowski, bez tytułu (Leżąca postać), 2008; Fundacja Sztuki Polskie ING: link.
Dzikość serca w Zachęcie – transkrypcja podcastu