Do Kordegardy. Galerii Narodowego Centrum Kultury trafił wybór 59 prac pochodzących z chełmskiej Galerii 72. To dzieła ważnych twórców nowoczesności – od Henryka Stażewskiego po Hartmuta Böhma. Wspólnym mianownikiem międzypokoleniowej wystawy jest abstrakcja geometryczna, o której rozmawiamy z kuratorką ekspozycji, Jagodą Barczyńską.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Początki Galerii 72, utworzonej w 1972 roku w ramach Muzeum Ziemi Chełmskiej, związane są z postacią malarza Kajetana Sosnowskiego. Jego celem było stworzenie miejsca do prezentacji sztuki nowoczesnej. Bardzo szybko profil artystyczny galerii wyewoluował w kierunku abstrakcji geometrycznej. Po Kajetanie Sosnowskim zbiorami opiekowała się krytyczka sztuki dr Bożena Kowalska. Galeria ta do dziś prezentuje prace artystów, którzy wypowiadają się twórczo przede wszystkim językiem geometrii.
Prezentowany w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury wybór dzieł obejmuje m.in. najstarszy i najnowszy obraz ze zbiorów Galerii 72. Są to odpowiednio płótna Jana Dobkowskiego oraz Jacka Dyrzyńskiego. Na ekspozycji znalazły się również prace zagranicznych artystów, spośród których kilku brało udział w słynnej wystawie „The Responsive Eye”, która w latach 60. ubiegłego wieku spopularyzowała nurt op-art. O abstrakcji geometrycznej opowiada kuratorka wystawy „72/21. Kolekcja Galerii 72” – Jagoda Barczyńska.
Wystawa potrwa do 20 czerwca 2021 roku.
„72/21. Kolekcja Galerii 72”, czyli abstrakcja geometryczna w Kordegardzie – transkrypcja podcastu
Fot. Marianna Kulesza / NCK.