Czy dziś mamy do czynienia z modą na folklor, modą na ludowość? Czy zainteresowanie folklorem minie? Mariusz Żwierko w najnowszym odcinku Abecadła Kordegardy tłumaczy: „Ludowość to nie jest sztuka ludowa.” W rozmowie z Kacprem Andruszczakiem zwraca uwagę: „Nawroty do folkloru wiejskiego widoczne są głównie w miastach”. Jak podkreśla, w większości przypadków jednak jest to odwoływanie się do dawnej tradycji ludowej, wiejskiej. Dziś ludowość czy folklor są także rozumiane są jako sposób życia współczesnych grup etnicznych.
Zapraszamy do wysłuchania kolejnego odcinka z serii “Abecadło Kordegardy”.
O sztuce Marii Prymaczenko rozmawialiśmy w jednym z naszych podcastów z Dorotą Pietrzyk. O pracach niezależnego białoruskiego artysty Maksima Osipawa opowiadała w Audycjach Kulturalnych Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz.
Abecadło Kordegardy – „L jak ludowość” – transkrypcja podcastu
****
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.
„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.