„Byli nawet nazywani polską mafią (graficy – przyp. red.), ponieważ tych nazwisk, zwłaszcza związanych z The New York Times, było naprawdę sporo.” – mówi dr Anna Rudek-Śmiechowska w rozmowie z Agnieszką Bebłowską Bednarkiewicz.
Gościem szóstego odcinka Abecadła Kordegardy jest historyczka i krytyczka sztuki, publicystka i kuratorka dr Anna Rudek-Śmiechowska. Rozmawiamy o kolejnych falach polskiej emigracji artystycznej, która w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dwudziestego wieku przybyła do Stanów Zjednoczonych. Będzie mowa między innymi o Stowarzyszaniu Artystów Polskich w Ameryce, o polskich artystach grafikach, tworzących dla The New York Times oraz The New Yorker, oraz o artystach emigracyjnych, którzy prezentowali swoje prace na wystawach w Kordegardzie.
****
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.