Gdyby żyła, w tym miesiącu skończyłaby 90 lat. Magdalena Abakanowicz zmarła nieco ponad dwa lata temu zostawiając swoje rzeźby rozsiane po całym świecie. Dosłownie. Żeliwne postaci charakterystyczne dla artystki znajdziemy nie tylko w Warszawie, Poznaniu i Elblągu, ale także między innymi w Chicago, Jerozolimie, Lizbonie czy Szanghaju. A przestrzenne prace wykonane technikami tkackimi są na przykład w muzeach w Łodzi, Wrocławiu i Nowym Jorku. O dorobku artystki rozmawiamy z kuratorem wystaw Jakubem Gawkowskim.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Magdalena Abakanowicz swoją twórczością wykraczała poza teraźniejszość. Jej prace odwołują się do kondycji człowieka, mówią o jego samotności, odkrywają tożsamość. Artystka zmieniała sposoby tworzenia, ale do końca życia pozostała wierna podejmowanej tematyce. Jak sama przyznawała, chciała tworzyć dzieła mówiące o ludziach, na przykład grupy postaci z żeliwa symbolizujące samotność w tłumie albo abakany – tkaniny tworzące monumentalne instalacje artystyczne.
Więcej o twórczości Magdaleny Abakanowicz.
Biogram artystki.
Fot. Fragment rzeźby Magdaleny Abakanowicz „Agora” z Grant Parku w Chicago w USA / Obraz PublicDomainArchive z Pixabay.
Prace Magdaleny Abakanowicz znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.