Prowadził jeden z najsłynniejszych stołecznych zakładów fotograficznych drugiej połowy XIX wieku. W latach 80. skonstruował wyjątkowy aparat, który umożliwiał szybkie i wygodne wykonywanie zdjęć. Dzięki wynalazkowi fotografował nieupozowane życie stolicy. Zdjęcia zostały wydane w formie albumu „Konrad Brandel. Fotorewolwer”, o którym rozmawiamy w podcaście.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
„Przełomem były dwa wynalazki – emulsja srebrowo-żelatynowa (…) i wynalezienie szybkiej migawki, która błyskawicznie zasłaniała obiektyw i pozwalała na uchwycenie obiektów znajdujących się w ruchu, przede wszystkim ludzi, zwierząt, pojazdów. Tym, co zrobił Brandel, było połączenie tych dwóch wynalazków i zmniejszenie urządzenia” – mówi w audycji Monika Michałowicz, redaktor merytoryczna albumu.
Fotorewolwer budził zainteresowanie przede wszystkim wśród malarzy, którzy używali go do „zdejmowania obrazów” z danej chwili. Na koniec XIX wieku przypadają początki fotografii reportażowej i amatorskiej. Wynalazek Brandla był jednym z urządzeń, które zwiększyły dostępność fotografii, a także oferowały swobodę wykonywania zdjęć. Niestety nie wiadomo, czy jakikolwiek egzemplarz aparatu zachował się do naszych czasów.
W albumie wydanym przez Muzeum Warszawy zobaczą Państwo zdjęcia stolicy pełnej życia. Konrad Brandel fotografował zarówno wyścigi konne, uroczyste obchody świąt czy wizytę cara, jak i codzienność mieszkańców, zajętych połowem ryb, handlem targowym i zabawami w parku.
Na zdjęciu Krakowskie Przedmieście przed 1897 r. fot. Konrad Brandel, Muzeum Warszawy.
„Konrad Brandel. Fotorewolwer”. XIX-wieczna Warszawa w ruchu – transkrypcja podcastu