Baśniowość, ludowość, indywidualizm – romantyzm w muzyce

Zbliżenie skrzypiec, smyczek na strunie i dłoń na gryfie, wskazuje, że ktoś na nich gra.

Przed nami III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. W tym roku punktem wyjściowym jego programu stał się styl romantyczny. W Audycjach Kulturalnych, wraz z dr Agnieszką Chwiłek, przyglądamy się procesowi rozwoju nowej epoki muzycznej i jej najważniejszym wyróżnikom.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Prześledzenie dat wyznaczających początek i koniec stylu romantycznego, a także wskazanie związanych z nimi najważniejszych wydarzeń, pozwoli nam zrozumieć, czym romantyzm różnił się od poprzedzającego go klasycyzmu. Z naszego podcastu dowiedzą się Państwo o kilku cechach charakterystycznych tej epoce. Odkryjemy niezwykle istotne pojęcie „szkół narodowych” i różnorodną problematykę dzieł romantycznych, która nie ograniczała się tylko do tematu nieodwzajemnionej miłości. Spojrzymy też na spuściznę stylu romantycznego i jego ślady w muzyce współczesnej. Naszą przewodniczką jest dr Agnieszka Chwiłek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie rozpocznie się 20 listopada i potrwa do 28 listopada 2020 r. Zachęcamy do zapoznania się z programem tegorocznej odsłony, szczegóły znajdą Państwo na stronie Narodowego Centrum Kultury.

W materiale wykorzystano fragmenty Mazurka c-moll op. 56 Fryderyka Chopina w wykonaniu Rafała Blechacza oraz „Gretchen am Spinnrade” Franza Schuberta w wykonaniu Kiri Te Kanawy.

Fot. Pixabay

Baśniowość, ludowość, indywidualizm – romantyzm w muzyce – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Audycje Kulturalne

podcast Narodowego Centrum Kultury

Martyna Matwiejuk

sekretarz redakcji

Zapisz się do Newslettera