Od 13 stycznia 2022 roku w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury będą Państwo mogli obejrzeć prace Jerzego Grabowskiego. O artyście, którego pasją była matematyka, rozmawiamy z prof. Elżbietą Banecką.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Jerzy Grabowski przyszedł na świat w podlaskiej wiosce Gutki w 1933 roku. Po studiach architektonicznych na wrocławskiej Politechnice zdobył dyplom z grafiki projektowej warszawskiej ASP. Większość jego prac determinowały prowadzone przez artystę obliczenia matematyczne. Cyfry znajdowały swoje odzwierciedlenie nie tylko w strukturach i formach, ale także wykorzystywanych przez Grabowskiego barwach. W ich odkodowaniu pomagają liczne szkice i notatki pozostawione przez artystę.
W podcaście rozmawiamy z prof. Elżbietą Banecką, kuratorką wystawy „Jerzy Grabowski. Między matematyką a emocją”. „Był artystą niezwykle zdyscyplinowanym” – usłyszą Państwo w podcaście, pełnym ciekawostek i anegdot związanych z jego życiem i twórczością. Zapraszamy do słuchania!
Wystawa będzie czynna w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury do 13 lutego 2022 roku.
Grafika: Rozważania o symbolice cyfr, 1993–1994, bibuła japońska, linoryt barwny, relief, 61 x 92 cm. Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72.
Synteza pierwsza w oparciu na studiach Apokalipsy św. Jana, 1984 olej, płótno, 24 x 33,8 cm, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72
Podział, 1985 bibuła japońska, linoryt barwny, relief, 61,5 x 91 cm, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72
Studium cyfry – 9 – szkic, 1985/1986olej, płótno, 57 x 62,5 cm, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72
Struktura przemian, 1974, linoryt barwny, relief, bibuła japońska, 75 x 49 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Struktura monotoniczna, 1973, linoryt barwny, relief, bibuła japońska, 12,5 x 9,7 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Rozpatrywanie syntezy „b” ze studiów nad strukturami apokaliptycznymi, 1984, technika mieszana, papier, 34 x 23,8 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Informacja – formuła chrześcijańska (gotycka) – studium I, 1991, technika mieszana, papier, 24,2 x 12,7 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Bez tytułu, lata 60., olej, papier, 108 x 48 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Bez tytułu, lata 70., tempera, akryl, papier, 78,5 x 51,5 cm, Ignacy Matuszewski – kolekcja prywatna
Wtręty – studium nr 8/2, 1982/1983 akryl, olej, płótno, 73 x 83 cm, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72
Struktura ułamkowa 9/10, 1972olej, płótno, 90 x 90 cm, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Galeria 72