Czy sztuka może być językiem uniwersalnym?
Transkrypcja podcastu do pobrania pod teksem poniżej.
Galeria sztuki jest miejscem, w którym twórcy używają różnorodnych języków artystycznych. W Kordegardzie od lat rozbrzmiewają one bardzo donośnie. W dzisiejszym odcinku „Abecadła Kordegardy” rozmawiamy o języku sztuki. „Zarówno w tkance języka, jak i w tkance sztuki, potrzebny jest ten sam kod. W języku posługujemy się symbolami (…) i podobnie jest ze sztuką: sztuka to jest myślenie symbolami, widzenie symboli i ich artykulacja” – mówi Mariusz Żwierko – edukator, animator oraz specjalista ds. edukacji Narodowego Centrum Kultury.
****
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.
„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.
Abecadło Kordegardy – „J jak język” – transkrypcja podcastu