Polscy uczniowie kręcą historyczne spoty.

Trzydziestosekundowe spoty tworzone przez młodzież składają się na historyczne kalendarium prezentowane w przestrzeni publicznej. To efekt konkursu Patria Nostra, który odbywa się już po raz trzeci.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

W kolejnej edycji konkursu historycznego Patria Nostra biorą udział uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych z województwa mazowieckiego, wielkopolskiego i małopolskiego oraz polska młodzież z Litwy, Białorusi, Ukrainy i Kazachstanu. Mają za zadanie stworzyć film lub animację komputerową o długości trzydziestu sekund, które będą dotyczyć ważnego wydarzenia z historii Polski, mającego miejsce w jednym z 52 tygodni roku. – Już sam tytuł wskazuje na to, że ten konkurs jest potrzebny. Jest bardzo ciekawą propozycją łączenia miłości do ojczyzny, poprzez znajomość historii, z nowoczesnością, czyli z formą, w której młodzież ma się wyrazić – tak ocenia tę inicjatywę przewodniczący rady programowej konkursu, prof. Jan Żaryn.

Nagrodzeni w trzeciej edycji „Patria Nostra”. Fot. Magdalena Miszewska/Audycje Kulturalne

Zwycięzców konkursu w województwie mazowieckim poznaliśmy 20. lutego w Centrum Olimpijskim w Warszawie podczas gali współorganizowanej przez Narodowe Centrum Kultury. To Anna Jastrzębska, Ewelina Stępnik i Eryk Kalaciński z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach. Ich animacja opowiada o egzekucji więźniów warszawskiego Pawiaka w ramach Nadzwyczajnej Akcji Pacyfikacyjnej przeprowadzonej przez Niemców w czerwcu 1940 roku. – Mieliśmy do wyboru trzy tematy. Stwierdziliśmy, że najlepiej będzie, jak wybierzemy akcję AB, którą możemy przedstawić bardziej emocjonująco i jakoś się wykazać – opowiadają zdobywcy pierwszego miejsca.

Zwycięską animację można obejrzeć tutaj.

Pomysłodawcą konkursu Patria Nostra jest Mirosław Gryko. -Od lat zajmuję się reklamą zewnętrzną, telebimami. Standardem w telebimach jest krótka forma. Zainteresowanie historią było inspiracją, aby te dwie rzeczy połączyć i aby w miejscu publicznym poza klasycznymi reklamami najróżniejszych produktów pojawiła się jakaś praca związana z historią Polski i to dokładnie w tym okresie, w którym to wydarzenie historyczne miało miejsce – wspomina.

Wszystkie filmy, które wzięły udział w konkursie można oglądać na telebimach w największych polskich miastach oraz na stronie internetowej. A my zachęcamy do wysłuchania naszej relacji z warszawskiej gali wręczenia nagród.

Polscy uczniowie kręcą historyczne spoty – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Dołącz do rozmowy

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Audycje Kulturalne

podcast Narodowego Centrum Kultury

Zapisz się do Newslettera