Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury zaprasza na spotkanie z twórczością Magdaleny Gross i Geli Seksztajn, które – mimo niesprzyjających czasów, w jakich przyszło im żyć – zapisały się w historii sztuki. Pierwsza z nich zajmowała się rzeźbą, zasłynęła jako animalistka. Druga głównie malowała portrety. Los obu połączyła II wojna światowa i żydowskie pochodzenie, dlatego podcast publikujemy w dniu 78. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim. O życiu i twórczości artystek opowiada kuratorka wystawy Agnieszka Bebłowska-Bednarkiewicz.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Na prezentowanej wirtualnie ekspozycji zobaczymy wykonane przez Magdalenę Gross rzeźby zwierząt, na co dzień rozproszone w wielu muzeach w Polsce. Artystka w czasie okupacji ukrywała się na terenie warszawskiego ogrodu zoologicznego, w domu zaprzyjaźnionego dyrektora zoo Jana Żabińskiego. O niezwykłej historii modernistycznego budynku i jego lokatorów posłuchają Państwo w podcaście „Willa pod Zwariowaną Gwiazdą”.
Twórczość drugiej z artystek, której prace są pokazywane w Kordegardzie – Geli Seksztajn – to portrety. Przetrwały dzięki Archiwum Ringelbluma i zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Możemy je zobaczyć dzięki uprzejmości Żydowskiego Instytutu Historycznego. Malarka należała do grona artystów tworzących środowisko żydowskiej kultury w stolicy. Specjalizowała się w akwareli i rysunku. Malowała realistyczne portrety, a także martwe natury i pejzaże. Wystawa jest poświęcona jej córeczce, która zmarła zginęła razem z Gelą Seksztajn prawdopodobnie podczas powstania w getcie warszawskim.
Zdjęcie główne z wystawy „Obecność. Magdalena Gross / Gela Seksztajn”, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, fot. Marianna Kulesza
Obecność. Magdalena Gross, Gela Seksztajn – transkrypcja podcastu