„Danuta [Wróblewska – przypis red.] wyróżniała się energią i sposobem mówienia. Mówiła dość kwieciście, powiedziałabym – w niegdysiejszym stylu. Natomiast jej moc przyciągania ludzi, tworzenia środowiska – to był jej dar wyjątkowy” – mówi dr Monika Małkowska w rozmowie z Katarzyną Haber.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
W czwartym odcinku Abecadła Kordegardy rozmawiamy o Danucie Wróblewskiej, która w latach 1990 – 2001 zrealizowała w Kordegardzie sto osiemnaście wystaw. O przybliżenie postaci wieloletniej kuratorki Galerii poprosiliśmy dr Monikę Małkowską – publicystkę i krytyczkę sztuki, która przez wiele lat współpracowała z „Życiem Warszawy” i „Rzeczpospolitą”.
Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.
„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.
Abecadło Kordegardy – „D jak Danka” – transkrypcja podcastu