’
115 lat temu urodził się jeden z najwybitniejszych dramaturgów XX wieku, autor m.in. „Czekając na Godota”, „Końcówki” czy „Szczęśliwych dni” – Samuel Beckett. O recepcji jego twórczości w Polsce, a także o inscenizacjach napisanych przez niego sztuk Katarzyna Oklińska rozmawia ze znawcą twórczości artysty, pisarzem i tłumaczem Antonim Liberą.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Dramaty Samuela Becketta to teatr absurdu, który miesza rzeczywistość z fikcją. Twórca porusza tematy trudne, często o wydźwięku eschatologicznym. W podcaście wraz z naszym gościem zastanawiamy się nad tym, dlaczego wątki egzystencjalne i pytania o sens życia ciągle przyciągają czytelników do tekstów napisanych przez dramaturga w połowie XX w.
Beckett należał do artystów skrzętnie broniących swoich dramatów przed ingerencją reżyserów teatralnych. Zauważał najdrobniejsze zmiany w inscenizacjach i zasłynął z dokładnych opisów w didaskaliach. Antoni Libera dzieli się z nami wspomnieniem spektaklu na podstawie sztuki Samuela Becketta, który szczególnie zapadł mu w pamięć.
Nasz gość mówi też o pierwszym, dotąd nigdy niepublikowanym w Polsce dramacie „Eleuhteria”, który ujrzy światło dzienne 21. kwietnia 2021 r. nakładem Państwowego Instytutu Wydawniczego. Na stronie PIW znajdą również Państwo książki z utworami wybranymi, o których wspominamy w rozmowie.
Polecamy też spotkanie ze wspomnianą Mają Komorowską, która wciela się w postać Winni w przedstawieniu „Szczęśliwe dni” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Antoniego Libery od 1995 r. Sztuka do dziś nie zeszła z afisza. Zdjęcie główne to fotografia zrobiona podczas spektaklu (archiwum Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy, fot. Stefan Okołowicz).
O sensie życia z Antonim Liberą w 115. rocznicę urodzin Samuela Becketta – transkrypcja podcastu